مشاوره رایگان پوست
مشاوره پوست و مو
ماسک جلبک دریایی
ماسک جلبک دریایی
کرم جلبک دریایی
کرم جلبک دریایی
قرص جلبک اسپیرولینا
قرص جلبـک اسپیرولینا
ماسک ضد ریزش مو کافه سبز
ضــد ریــزش مــو و سفیدی
ماسک ضد چروک
ضــد چیــن و چـــروک پوست
صابون جلبک دریایی
صابـون جلبـک دریایی
ماسک روشن کننده پوست کافه سبز
ضـــد لـــک و تیرگی پوست
ماسک ضد جوش کافه سبز
ضــــد جـــــوش و آکنـــه
کبد چرب چیست

کبد چرب چیست ؟ اگر این علائم را دارید شما به “کبد چرب” مبتلا هستید!

کبد چرب چیست ؟

کبد چرب در پزشکی حالتی برگشت پذیر از تجمع واکوئول های چربی در سلول‌های کبدی است که با التهاب کبد مشخص می شود.
این حالت ممکن است در افرادی که الکل مصرف می‌کنند ایجاد شود، ولی در ایران این بیماری علل دیگر دارد و 《کبدچرب غیر الکلی》 نامیده می شود.

فرم غیر الکلی این بیماری در تعدادی از اختلالات بالینی مانند دیابت چاقی و سوء تغذیه رخ می دهد. وجود چربی در کبد طبیعی است، اما اگر این میزان از چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب دچار شده است. این بیماری نشانه خاصی ندارد اما بعد از رعایت نکردن و پیش روی این بیماری در کبد باعث سوء هاضمه شده و در نهایت منجر به مرگ انسان میشود.

کبد دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و مسئول به اصطلاح رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی مصرف شده از صافی است که این به آن معناست که کبد فاکتورهای مضرر مواد غذایی را گرفته و آن ها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم های دیگر بدن می کند.

کبد به طور طبیعی خود را توسط سلول هایی ترمیم و پاکسازی می کند اما اگر فاکتور های منفی وارد شده بیار باشند در این کار اختلال رخ می دهد.
وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر کبدی دارای ۵ تا ۱۰ درصد چربی باشد کبد چرب نامیده می شود.
کبد چرب یک موقعیت مخرب را در بدن ایجاد می کند و بدتر اینکه هیچ علامت هشدار دهنده‌ای در ابتلا ندارد. 10 تا 20 درصد مردم آمریکا مبتلا به کبد چرب هستند و این آمار برای ایرانیان چیزی بالغ بر ۴۰ درصد است و این هشدار بزرگی برای مردم ایران محسوب می شود.

علل ایجاد کبد چرب چیست ؟

عادات و رفتارهای غلط بسیاری ایجاد کننده این بیماری هستند که بارزترین و مهم ترین آن ها مصرف الکل و مشروبات الکلی، مصرف مواد غذایی چرب،اضافه وزن، نداشتن فعالیت بدنی سالم یعنی همان ورزش و تحرک مفید، سوء تغذیه، فشار خون بالا، بارداری، مصرف داروهایی همچون آسپرین و تتراسایکلین هستند.

انواع کبد چرب :
کبد چرب غیر الکلی :

این بیماری زمانی رخ می دهد که کبد در شکستن چربی ها دچار مشکل میشود و با جمع شدن چربی در بافت های کبد فرد دچار کبد چرب می گردد.این بیماری با مصرف الکل مرتبط نبوده و زمانی مشخص می شود که ۱۰% و یا بیشتر وزن کبد حاوی چربی باشد. این بیماری خود نیز به چند دسته تقسیم شده و در شدید ترین مراحل باعث سیروز کبدی و یا زخم و سپس نارسایی کبدی می گردد.

کبد چرب الکلی :

این بیماری جزء اولین مرحله های بیماریهای کبدی مربوط به الکل است. کبد با مصرف زیاد الکل صدمه دیده و قادر به شکستن چربی ها نیست. اگر فرد از مصرف الکل خودداری نماید،این نوع کبد چرب کم کم درمان می گردد،اما در صورت ادامه به مصرف الکل فرد ممکن است دچار سیروز کبدی گردد.

کبد چرب بارداری :

هر چند این نوع از کبد چرب خیلی نادر بوده، با این حال جمع شدن چربی در هنگام بارداری می تواند خطرات جدی هم برای مادر و هم برای جنین داشته باشد.این بیماری می تواند باعث نارسایی کبدی نارسایی کلیه عفونت شدید یا خونریزی شود.هر چند دلیل این بیماری کاملاً شناخته نشده اما دانشمندان معتقدند این بیماری با هورمون های این دوران در ارتباط است.علایم این بیماری در سه ماه سوم رخ داده و شامل حالت تهوع،استفراغ، درد در قسمت بالایی سمت راست شکم ،زردی و کسالت عمومی می باشد. زنان باردار باید آزمایش های لازم را برای اطلاع از این بیماری انجام دهند. اکثر زنان پس از زایمان شروع به بهبود می نمایند.

علائم و نشانه های کبد چرب چیست ؟
  • خستگی و بی حالی
  • کاهش وزن و اشتها
  • تهوع
  • ضعف عمومی
  • درد در مرکز و یا سمت راست بخش بالای شکم
روش های درمان کبد چرب :
  • داروهایی که مقاومت به انسولین را درمان می‌کنند مانند متفورمین
  • داشتن رژیم غذایی مناسب به خصوص رژیم غذایی حاوی میوه ها و سبزیجات و غذاهای کم چرب، مصرف سیر و پیاز،چغندر،کلم و…
  • مصرف آب لیمو ترش در آب داغ البته این روش برای افرادی که مشکل معده دارند توصیه نمی شود.
  • کاهش وزن
  • خودداری از مصرف خودسرانه دارو در زمان هر نوع بیماری
  • مصرف ویتامین e البته به اندازه و با مشورت با پزشک
  • ترک مخدرات
  • ورزش
  • خودداری از مصرف مواد غذایی فریز شده، زودپز شده، ترشیجات، رب، سس ها، نمک زیاد، چای پررنگ، فست فود، آب همراه غذا، دوغ همراه غذا، تنقلات شور، روغن های سرخ کردنی، لبنیات پرچرب و…
علل اصلی بروز کبد چرب :

علت اصلی بروز این بیماری ناشناخته است، ولی تعداد زیر تعدادی از اختلالات بالینی معین به عنوان علل زمینه‌ای شناخته شده‌اند.

۷۰ درصد بیماران مبتلا به کبد چرب چاق هستند. دیابت و بالا بودن چربی های خون نیز از علل زمینه ای آن می باشند. عوامل مختلفی که باعث تغییر متابولیسم در بدن می شوند، شامل کاهش ناگهانی وزن،سوء تغذیه، تغذیه وریدی و گرسنگی طولانی مدت مانند گرفتن روز نیز ممکن است باعث کبد چرب شوند.

انجام بعضی از جراحی های شکم شامل برداشتن کیسه صفرا، برداشتن قسمتی از روده یا معده، جراحی روی لوزالمعده و مصرف بعضی از داروهای خاص شامل (هورمون استروژن،کورتون استروئیدها، آمیودارون، تاموکسی فن، والپروات سدیم) نیز از علل زمینه ساز کبد چرب هستند.

در کودکان اختلالات مادرزادی شامل سوء جذب چربی ها، سیستیک فیبروزیس و بیماری ویلسون با کبد چرب همراه هستند.
به طور کلی می توان عوامل ایجاد این بیماری را به شرح زیر عنوان کرد: رژیم غذایی نادرست، استرس درونی و نهفته، مصرف دارو بیش از حد معمول، مصرف لوستاتینها و غذاهای فست فودی (سوسیس کالباس سس پیتزا و…) متخصصان اعتقاد دارند که شیوه ناصحیح زندگی و‌تبعات آن از قبیل چاقی و اضافه وزن در ابتلا به کبد چرب در بین سنین مختلف دخیل است؛ داشتن شیوه زندگی صحیح، داشتن وزن ایده آل و مناسب، انجام فعالیت های بدنی روزانه، پیروی از رژیم غذایی سالم، پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و دوری از استرس از جمله راههای درمان این بیماری است.

اینستاگرام کافه سبز را از اینجا دنبال کنید.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!