خواص گیاهان دارویی

ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن

ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن

ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن نقش حياتي براي سلامت انسان داشته و وجود آنها در بدن براي ادامه بقا لازم و ضروري است. در این مقاله با ما همراه باشید که با ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن بیشتر آشنا شوید.

بهترین کرم لایه بردار و روشن کننده خارجی

انواع ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن :
ویتامین A :

ویتامین A از شب کوری و ناتوانی چشم جلوگیری می‌کند. مقاومت شش ها را در مقابل بیماریهای عفونی تقویت می‌کند. در سلامتی مو، لثه، پوست و دندان موثر است. حفظ سلامتی بدن از وظایف این ویتامین است. کمبود این ویتامین در کودکان منجر به کوری می‌گردد. همچنین خطر ابتلا به انواع عفونت ها را افزایش می‌دهد. دوره نقاهت بیماریها را طولانی می‌سازد از علل اصلی کمبود ویتامین A می‌توان به تغذیه کودک با شیر مصنوعی، تغذیه نادرست و پرهیزهای غذایی در دوران نقاهت و بیماری را دانست.

مهمترین منابع ویتامین A عبارتند از:

شیر و لبنیات، کره، تخم مرغ، جگر، زرده تخم مرغ، اسفناج، کاهو، جعفری، هویج، زردآلو، خرمالو، نارنگی، موز، انگور و طالبی.

ویتامین B1 :

ویتامین B1 از ویتامین های محلول در آب است که در سلامت اعصاب نقش مهمی دارد. این ویتامین برای انتقال انواع پیام های عصبی که بین مغز و نخاع رد و بدل می‌شوند ضروری بوده و در سوخت و ساز مغز نقش اساسی دارد. ضد عصبانیت لقب داشته و برای دستگاه گوارش، قلب و ریه نهایت لزوم را دارد. کمبود این ویتامین سبب اختلال در دستگاه گوارش گردیده و سبب بی اشتهایی، نفخ و یبوست می‌گردد. مصرف زیاد این ویتامین سبب سردرد، تشنج، ضعف عضلات و بی‌نظمی در ریتم قلب می‌گردد.

منابع ویتامین B1 عبارتند از :

جگر، گوشت، حبوبات، غلات، تخم مرغ، سبوس گندم، جو، خربزه، گرمک، کاهو، هویج، اسفناج، کلم، گردو، بادام و فندق.

ویتامین B2 :

این ویتامین در خون سازی، سلامت اعصاب و پوست موثر است. کمبود این ویتامین با علائمی نظیر ترکیدگی لب، تورم زبانف سرخ شدن و سوزش چشم ها، خارش، اختلال بینایی و حساسیت به نور همراه است.مبتلایان به دیابت، پر کاری تیروئید و کسانی که شیر را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند در معرض خطر کمبود ویتامین B2 قرار دارند.

مهمترین منابع ویتامین B2 عبارتند از :

جگر، ماءالشعیر، تخم مرغ، شیره انگور، موز، هویج، مرکبات، زردآلو، گوجه فرنگی، سبزیجات و گوشت.

ویتامین B3 :

این ویتامین به آزاد شدن انرژی از غذاهای مصرف شده کمک و در رشد پوست حفظ سلامت اعصاب، دستگاه گوارش، درمان آسم و بیماری قلبی کمک شایانی می‌کند. کمبود این ویتامین سبب سردرد، تهوع، خشکی پوست،ورم کردن لثه و قرمز شدن بیش از حد زبان می‌شود.

مهم منابع ویتامین B3 عبارتند از :

گوشت کم چرب، مرغ، ماهی، بادام زمینی، مخمر، نان سبوس دار و تخم مرغ.

ویتامین B4 :

این ویتامین در ایجاد تعادل میان گلبولهای سفید خون نقش اساسی داشته و اعمال بافتهای بدن را تنظیم می‌کند. کمبود این ویتامین سبب ناراحتی های کبدی و گوارشی می‌گردد.

مهمترین منابع ویتامین B4 عبارتند از :

شلتوک برنج و محصولات گیاهی.

ویتامین B5 :

این ویتامین به رشد بدن کمک و با عفونتهای بدن مبارزه می‌نماید. همچنین برای درمان یبوست، عفونتهای تنفسی و التیام زخمها مفید است.

کرم جلبک

مهمترین منابع ویتامین B5 عبارتند از :

گردو، سیب، برگه زردآلو، انجیر خشک، بادام زمینی و جگر گوسالهو.

ویتامین B6 :

این ویتامین در سلامت اعصاب و خون سازی موثر بوده و در واکنشهای مربوط به سوخت و ساز قندها، چربی ها و پروتئین ها نقش اساسی را ایفا می‌کند. کمبود این ویتامین سبب ریزش مو، خراشهای پوستی، ضایعات ناخن، ضعف و آسیب پذیری پوست و اختلال عصبی می‌گردد.

مهمترین منابع ویتامین B6 عبارتند از :

گوشت، غلات سبوس دار، جگر، ماهی،زرده تخم مرغ، شیر، حبوبات، آبجو، جوانه گندم و کلیه گوسفند.

ویتامین B12 :

این ویتامین در متابولیسم پروتئینها موثر بوده و در رشد و نمو تاثیر بسزایی دارد. همچنین در رشد طبیعی و سلامت بافت های عصبی و تشکیل خون لازم و ضروری است. کمبود آن سبب کم خونی و ناراحتی های عصبی می‌گردد.

مهمترین منابع ویتامین B12 عبارتند از :

تخم مرغ، نسوخ حیوانی، شیر و پنیر.

ویتامین C :

ویتامین C در بهبود خونریزی لثه، سوختگی بدن، ترمیم زخم های بعد از عمل جراحی، سوخت و ساز بافت ها و تولید آنزیم ها نقش اساسی دارد. همچنین در درمان سرماخوردگی، التیام زخم ها، کاهش فشارخون و عملکرد بهتر سیستم ایمنی مؤثر و در تشکیل دندانها و استخوان ها مؤثر است. افراد در حال رشد و زنان شیرده به این ویتامین زیاد نیاز دارند. کمبود آن سبب بیماری اسکوربوت، لق شدن دندانها، خونریزی لثه ها، پارگی مویرگها، کاهش التیام زخمها، گوفتگی و خونریزی زیر پوستی، افزایش ابتلا به بیماریها، کم شدن وزن، خستگی عضلانی و عصبی می‌گردد. اگر میوه ها را انبار خشک و یا به صورت کنسرو در آیند مقدار زیادی از ویتامین C خود را از دست می‌دهند.

روغن ویتامین C باعث تحریک کلاژن می‌شود و از پوست صورت در مقابل عوامل آسیب‌زا مانند انواع آلودگی‌ها محافظت می‌کند. این ماده همچنین کلاژن مورد نیاز برای ادامه رشد را به فولیکول‌های موی شما می‌دهد و این گونه سبب تقویت موهای شما خواهد شد. بدن انسان برای بازسازی، ترمیم و تولید سلول‌های جدید به شدت نیازمند این ویتامین است. بطوری که ویتامین ث به تولید پروتئین های ساختاری پوست از قبیل کلاژن و الاستین که در تاندون ها، رباط ها، رگ ها و … نقش بسزایی دارد.

فواید روغن گلد ویتامین C برای پوست :
  • بهبود جای زخم و سوختگی‌ها
  • درمان آفتاب‌سوختگی
  • کمک به درمان اگزما
  • کمک به ساخت کلاژن
  • محافظت در برابر تغییر رنگ پوست
  • بهبود بافت پوست
  • کاهش لکه‌های پوستی
  • کنترل آکنه
  • بهبود جریان خون
  • محافظت در مقابل عفونت‌های پوستی
فواید روغن ویتامین C برای مو :
  •  جلوگیری از ریزش مو
  • افزایش تحریک رشد مو
  • کاهش خشکی مو و موخوره
  • برطرف کردن شوره سر
  • جلوگیری از سفیدی زودرس مو

مهمترین منابع ویتامین C عبارتند از :

هندوانه، خربزه، گوجه فرنگی، سیب زمینی، میوه های تازه به خصوص مرکبات، گیلاس، جعفری، انگور سیاه، سبزیجات مثل فلفل دلمه ای، سبزیهای سبز رنگ، پرتغال، پیاز، شلغم، کاهو، توت فرنگی و ترب.

ویتامین D :

این ویتامین ضد راشیتیسم بوده و سبب می‌شود کلسیم و فسفر که برای داشتن استخوانهای محکم، ضروری است بهتر جذب بدن گردد. این ویتامین تاثیر بسزایی در رشد داشته و در تکثیر بافت استخوانی نقش اساسی دارد. ویتامین D جذب آهک و فسفر را در بدن، خون و استخوانها تسهیل و تنظیم می‌کند. کمبود آن سبب استخوان درد، ورم دست و پا، نرمی استخوان، پوسیدگی دندان، اختلال در غذا، پوکی استخوان، بی اشتهایی و تعریق زیاد می‌گردد.

مهمترین منابع ویتامین D عبارتند از :

ماهی، زرده تخم مرغ، شیر و کره، گوشت، جوانه گندم، روغن کبد ماهی و تابش اشعه خورشید.

ویتامین K :

این ویتامین ضد خونریزی بوده و سبب انعقاد خون می‌گردد. همچنین در درمان پوکی استخوان مفید و از سنگ های کلیه پیشگیری می‌کند. کمبود این ویتامین سبب نفخ شکم، اسهال، کولیت و بیماری سپور می‌گردد.

مهمترین منابع ویتامین K عبارتند از :

سیب زمینی، توت فرنگی، یونجه، برگ سبز سبزیجات، ماست، سفیده تخم مرغ، سویا، جگر ماهی، جعفری، کلم، اسفناج، گوجه فرنگی، لوبیا سبز، نخود سبز، شیر و گوشت.


 

پودر خوراکی جلبک دریایی

ویتامین E :

این ویتامین از پیری زودرس جلوگیری و فشار خون را پایین می‌آورد. همچنین از بافت های بدن در مقابل واکنشها تخریبی محافظت می‌کند. به افزایش طول عمر گلبول های قرمز خون و استفاده مناسب از ویتامین E در بدن کمک می‌کند. جریان خون را منظم کرده و از لخته شدن جلوگیری می‌کند. کمبود آن سبب تحلیل عضلات بدن، ناراحتی های خونی، ضعف قوای تناسلی و از بین رفتن سلول تخمهای حیوان نر می‌گردد.

مهمترین منابع ویتامین E عبارتند از :

جوانه گندم، روغن بادام زمینی، زیتون، گردو، کلم، گوجه فرنگی، کاهو، هویج، جگر، تخم مرغ، روغن کنجد، پسته، تخم آفتابگردان، سویا، سبزیهای برگ سبز و ماهی.

روغن ویتامین E تقویت کننده فوق العاده برای مو و پوست می‌باشد .

سلامت پوست با روغن ویتامین ای :
  • کاهش التهابات درونی بدن
  • باعث حفظ سلامت
  • جلوگیری از پیری زودرس پوست
  • جلوگیری از ابتلا به سرطان
  • درمان جوش
  • درمان اگزما
  • درمان زخم
  • درمان چین و چروک
  • بازسازی و احیای سلولی
  • جوان سازی و شادابی پوست
سلامت مو  با روغن ویتامین ای :
  • کاهش آسیب‌های محیطی به مو به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان داشتن
  • افزایش جریان خون‌رسانی به پوست سر
  • سلامت و شادابی ساقه مو
ویتامین F :

یکی از ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن ویتامین F است. این ویتامین از رسوب و انباشته شدن کلسترول در جدار رگ ها جلوگیری می‌کند. در لطافت پوست و مو مفید است. برای رشد کودکان مفید بوده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.با بیماریهای قلبی مبارزه و برای کاهش وزن و سوختن چربی ها مؤثر است. کمبود این ویتامین سبب ریزش مو، کاهش فعالیت های تناسلی، زخمهای پوستی، سقط جنین، خشکی پوست و ناراحتی کلیوی می‌گردد.

مهمترین منابع ویتامین F عبارتند از :

آفتاب‌گردان، سویا، بادام زمینی، گدو، روغن نباتی، جوانه گندم، ذرت، تخم مرغ،جگر و روغن ماهی.

ویتامین P :

این ویتامین ضد خونریزی بوده و فشار خون شریانی را کاهش می‌دهد. در خون مردگی، اگزما،خون دماغ، سرفه همراه با خون،فشار خون بالا و نارسایی کبدی توصیه می‌گردد. کمبود آن سبب خونریزی زیر پوستی می‌گردد.

مهمترین منابع ویتامین P عبارتند از :

کاهو، زردآلو، بادام، پرتغال، گردو، لیمو، گلابی و سیب.

املاح مورد نیاز بدن :
روی :

روی یک ماده معدنی کمیاب است که بعد از آهن بیشترین میزان را در بدن داراست. این ماده معدنی در التیام زخم ها، تشکیل انسولین،جلوگیری و درمان سرماخوردگی، درمان بی اشتهایی عصبی، تقویت باروری مردان، درمان رماتیسم مفصلی، دیابت قندی، بیماریهای کلیه و تقویت حس چشایی و بویایی تاثیر فراینده‌ای دارد. کمبود آن سبب ریزش مو، بی اشتهایی، اسهال، آسیب های پوستی، کاهش مقاومت بدن در برابر بیماریهای عفونی، پوسیدگی دندان، زایمان زودرس و اختلال در رشد جنین می‌گردد.

مهمترین منابع روی عبارتند از :

ماهی، گوشت قرمز، جگر، لوبیا، عدس، شیر و مواد لبنی، بادام، فندق و غلات سبوس دار.

آهن :

کی از املاح مورد نیاز بدن آهن است. آهن به عنوان یک ماده غذایی ضروری، وظیفه حمل اکسیژن را به عهده دارد. آهن همچنین یکی از عوامل تشکیل دهنده آنزیم های متعدد در بدن است. آهن یک ماده مغذی مورد نیاز برای ساختن گلبول های قرمز است و علائم کمبود آهن در بدن با رنگ‌پریدگی زبان، سیاهی چشم، بی اشتهایی، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست ها و پاها همراه است. کمبود آن سبب کم خونی در زنان باردار،موجب تولد کودکان نارس و در کودکان با اختلال در تکامل گفتاری و کاهش ضریب هوشی و در بزرگسالان با بی حوصلگی و خستگی همراه است.

نکته :

از نوشیدن چای یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از غذا خودداری نمایید زیرا چای مانع جذب آهن می‌شود. از مصرف قرص اهن هنگامی که معدی خالی است پرهیز و برای جذب بهتر آهن در غلات و حبوبات از جوانه زده آنها استفادع نمایید.

مهمترین منابع آهن عبارتند از :

عدس، لوبیا، توت، انجیر، گوشت قرمز، دل و جگر مرغ، بوقلمون، گوجه فرنگی، خرما، تخم مرغ و اسفناج.

کلسیم :

این ماده معدنی یکی از مهمترین اجزای سازنده اسکلت بدن است. در تشکیل و سلامت استخوان و سلامت دندان نقش اساسی داشته و در تنظیم فشار خون، لخته شدن خون و التیام زخم ها مؤثر است. کمبود کلسیم در بدن سبب افزایش خطر فشار خون، خطر سرطان کولون، پوکی استخوان و شکستن استخوانها می گردد.

مهمترین منابع کلسیم عبارتند از :

زردآلوی خشک شده، خرما، کشمش، تمشک، پیاز، کلم، سیب زمینی، کاهو، اسفناج، گوجه فرنگی، انگور، غلات، گردو، پسته، فندق، زرده تخم مرغ، شیر و فرآورده های لبنی، عدس، لپه، نخود، کشک، سویا و ماهی قزل آلا.

ید :

این ماده معدنی مهمترین نقش را در تشکیل هورمون غده تیروئید و تنظیم سوخت و ساز بدن دارد. همچنین باعث خون سازی، تقویت حافظه و جلوگیری از پوسیدگی دندانها می‌گردد. کمبود آن سبب کم کاری غده تیروئید، تنبلی و خواب آلودگی و در زنان باردار سبب سقط جنین می گردد.

مهمترین منابع ید عبارتند از :

ماهی، شیر، تخم مرغ، گوشت، میگو، نمک یددار، گوجه فرنگی، شلغم، تره فرنگی، نخود، کاهو، انگور،قارچ، تربچه، اسفنج و سیر.

جلبک اسپیرولینا یک جلبک سبزآبی است با خواصی فوق العاده و حیرت انگیز که برای طرفداران سلامت و زیبایی می تواند یک نجات دهنده واقعی باشد. اسپیرولینا حاوی مقدار فراوانی پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است و می تواند به خوبی کمبودهای سلولی و تغذیه ای سلولهای بدن و پوست را برطرف نماید.

خواص جلبک اسپیرولینا

جلبک اسپیرولینا سرشار از پروتئین

پروتئین ها برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو بسیار مهم اند. برخی از  اسید آمینه ها برای ساخت کلاژن و حفظ الاستیسیته پوست بسیار ضروری هستند.همچنین با تامین پروتئین مورد نیاز بدن به ساخت کراتین و رشد سالم تر و سریع تر موهای سر کمک شایانی می شود. اسپیرولینا بیش از ۶۰% پروتئین دارد که بیشترین میزان پروتیئن روی کره زمین است و می تواند تمام اسیدآمینه های لازم برای بدن را تامین نماید.

پاکسازی سلول پوستی

سلول های بدن معمولا به خاطر آلودگی هوا، رژیم غذایی نامناسب و استفاده از مواد شیمیایی گوناگون، به فلزات سنگین آلوده می شوند که رفته رفته باعث از بین رفتن سلول ها و ایجاد بیماری های گوناگون خواهد شد. جلبک اسپیرولینا می تواند به خوبی فلزات سنگین و سموم را به خود جذب کند و باعث حذف آنها از سلول های پوستی و بدن گردد. این جلبک غنی از کلروفیل است که یکی از بهترین مواد پاک کننده طبیعی است و می تواند در از بین بردن فلزات سنگین و سموم موثر باشد و باعث ایجاد پوستی شفاف و لطیف تر گردد.

تامین ویتامین پوستی

پودر خوارکی جلبک اسپیرولینا مقدار فراوانی ویتامین A ،E و ویتامین B12 دارد و می تواند پوست های آسیب دیده و شل را درمان کرده و باعث جوان تر و روشن تر شدن پوست شود و از رشد رادیکالهای آزاد و ایجاد پیری جلوگیری میکند. ویتامین های موجود در اسپیرولینا به بدن کمک می کنند تا بتواند سلول های جدید و سالم را سریعتر تولید کند و پوستی جوانتر و درخشان تر داشته باشید.

برای مراقبت بیشتر از سلامتی خود، می‌توانید ویدئوی های مربوط به ویتامینهای موجود در جلبک اسپیرولینا را در اینستاگرام و آپارات مشاهده نمایید.

نویسنده مقاله : علی مظفری

تاریخ ویرایش: 1402/04/08

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *