طب سنتی

بادکش درمانی چیست؟

بادکش درمانی

امرزوه شاید این سوال برای خیلی ها پیش بیاید که بادکش درمانی چیست؟ ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل شما را با بادکش درمانی و فواید مضرات آن آشنا کنیم.

در واقع بادکش درمانی (Cupping Therapy) یکی از روش‌های طب مکمل یا طب جایگزین (انرژی درمانی) است که خاستگاه آن را کشور چین می‌دانند،

اما این نوع درمان به‌صورت سنتی در هند و ایران هم متداول بوده و امروزه هم از آن استقبال زیادی می‌شود.

بادکش درمانی چیست؟

بادکش درمانی یا حجامت خشک روشی است که در آن تعدادی فنجان یا لیوان که می‌تواند شیشه‌ای یا از جنس دیگر مثل چوب بامبو یا سفالی باشد، برای ایجاد مکش روی پوست بیمار گذاشته می‌شود.

این روش درمانی درواقع با جمع کردن خون در ناحیه‌ای که فنجان‌ها روی پوست قرار داده می‌شوند، تنش عضلانی را کاهش داده، جریان خون کل بدن را بهبود می‌بخشد و به ترمیم سلول‌ها در بدن کمک می‌کند.

انواع بادکش درمانی

بادکش درمانی به دو صورت ذیل  انجام می‌شود:

  1. بادکش درمانی خشک که همان روش سنتی است و تنها با مکش مناطقی از پوست صورت می‌گیرد؛
  2. بادکش درمانی تر که شامل بادکش درمانی و انجام توامان آن با حجامت است (همان‌طور که می‌دانید برای حجامت، مناطقی از پوست ابتدا وکیوم یا بادکش شده سپس با ایجاد خون‌ریزی‌های کنترل‌شده در این نواحی، درمان انجام می‌شود.)

تشخیص نوع بادکش درمانی یا به‌اصطلاح خودمان اینکه حجامت هم به همراه بادکش درمانی لازم است یا بادکش درمانی به‌تنهایی کافی است با پزشک یا متخصص طب مکمل است و بستگی به شرایط بدنی فرد بیمار دارد.

بادکش درمانی چطور انجام می‌شود؟

روش انجام بادکش درمانی به‌صورت سنتی معمولا این‌گونه است که هوای داخل فنجان یا لیوان‌های مورداستفاده با آتش زدن پنبه‌ی آغشته تخلیه می‌شود، فنجان یا لیوان به‌سرعت روی پوست قرار می‌گیرد و خلأ ناشی از آتش، پوست و ماهیچه را در محل قرارگیری لیوان وکیوم کرده و به داخل محفظه‌ی لیوان می‌کشد. در این حالت ممکن است پوست قرمز شود و دلیل آن عکس‌العملی است که رگ‌های خونی به تغییرات به‌وجودآمده نشان می‌دهند.

در روش‌های مدرن بادکش درمانی، به‌جای استفاده از حرارت، از دستگاهی که به‌همین‌منظور ساخته شده استفاده می‌شود. این وسیله محفظه‌های فنجانی‌شکلی هستند و پمپی که به آنها متصل است، هوای درون محفظه‌ را تخلیه کرده و با ایجاد خلأ، پوست و ماهیچه را به درون خود می‌کشد و بادکش درمانی را انجام می‌دهد.

در بادکش درمانی خشک یا همان معمولی هر کدام از فنجان یا لیوان‌های مخصوص برای ۵ تا۱۰ دقیقه روی بدن قرار می‌گیرد، اما در بادکش درمانی تر یا همان حجامت سنتی خودمان، پوست ابتدا بادکش می‌شود. سپس در محل بادکش‌شده که خون جمع‌ شده، خراش‌های کوچکی ایجاد و مقداری از خون بدن خارج می‌شود. بعد از انجام بادکش درمانی همراه با حجامت محل خراش‌ها برای جلوگیری از عفونت پانسمان می‌شود و هر گونه تغییرات به‌وجودآمده در بدن یا هر نوع کبودی معمولا بعد از ۱۰ روز برطرف خواهد شد. گهگاهی هم بادکش درمانی با طب سوزنی همراه می‌شود.

توصیه‌ی ما به شما این است که ۲ تا ۳ ساعت قبل از بادکش درمانی وعده‌ی غذایی سبک میل کنید. بهتر است با شکم پر بادکش درمانی انجام نشود.

فواید بادکش درمانی

بادکش درمانی در شرایط مختلف می‌تواند کارساز باشد، اما بیشتر برای کاهش دردهای عضلانی به‌کار می‌رود.

درحالی‌که در بادکش درمانی از فنجان یا لیوان‌ها روی مناطق اصلی و مرکزی طب سوزنی استفاده می‌شود، به‌نظر می‌رسد در درمان مشکلات گوارشی و پوستی و همچنین درمان مشکلاتی که معمولا با طب فشاری درمان می‌شوند هم می‌تواند مؤثر باشد.

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ در نشریه‌ی PLoS One در زمینه‌ی طب مکمل چاپ شد، نشان میدهد که بادکش درمانی در برخی موارد زیر هم میتواند کمک کننده باشد :

عوارض بادکش درمانی

بادکش درمانی معمولا عوارض جانبی چندانی ندارد. این نوع درمان اگر مشکلاتی به‌همراه داشته باشد، معمولا در حین درمان یا بلافاصله پس از آن رخ می‌دهد. اگر قرار باشد فرد در بادکش درمانی دچار مشکل شود، معمولا دچار سرگیجه شده یا حس سبکی در سر را تجربه خواهد کرد.گاهی هم ممکن است فرد دچار حالت تهوع شود یا عرق کند. بعد از بادکش درمانی ممکن است در نواحی‌ای که فنجان یا لیوان گذاشته شده اثر لبه‌ی لیوان به‌شکل حلقه‌های دایره‌ای‌شکل تحریک یا کبود شود. فرد ممکن است در محل تماس فنجان یا لیوان‌ها احساس درد کند یا حتی پس از اتمام درمان دچار سرگیجه شود.

درصورت انجام حجامت که با بادکش درمانی همراه است، در موارد تقریبا نادر و درصورت مراقبت نادرست یا پانسمان نکردن صحیح و بهداشتی زخم‌ها، ممکن است فرد دچار عفونت یا مشکل در التیام جای زخم شود.

برای شناخت درمان انواع بیماری ها و راه های درمان آنها می توانید ویدیو های ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *