جلبک کلرلا یا جلبک اسپیرولینا 

فهرست محتوا

جلبک کلرلا چیست؟

کلرلا یک جلبک تک سلولی آب شیرین است که حاوی رنگدانه های فتوسنتزی در کلروپلاست خود می باشد. اگرچه جلبک کلرلا شبیه اسپیرولینا است، اما وقتی مواد غذایی را با هم مقایسه می کنیم، جلبک کلرلا از نظر روی، آهن، منیزیم، ویتامین B2، کالری، چربی و اسیدهای چرب امگا 3 بالاتر از اسپیرولینا است. کلرلا حاوی همه 9 اسید آمینه ضروری است که بدن شما نمی تواند به تنهایی بسازد.

 کلرلااسپیرولینا
کالری۱۱۵ کالری۸۱ کالری
پروتئین۱۶ گرم۱۶ گرم
کربوهیدرات۷ گرم۷ گرم
چربی۳ گرم۲ گرم
ویتامین A۲۸۷٪ از ارزش روزانه (DV)۳٪ DV
ریبوفلاوین (B2)۷۱٪ DV۶۰٪ DV
تیامین (B1)۳۲٪ DV۴۴٪ DV
فولات۷٪ DV۷٪ DV
منیزیم۲۲٪ DV۱۴٪ DV
اهن۲۰۲٪ DV۴۴٪ DV
فسفر۲۵٪ DV۳٪ DV
فلز روی۱۳۳٪ DV۴٪ DV
فلز مس۰٪ DV۸۵٪ DV
مزاج شناسی آنلاین

مزاج شناسی آنلاین

مقایسه جلبک کلرلا با اسپیرولینا
موارد تفاوتکلرلااسپیرولینا
زیست شناسیسلول تکچند سلولی
فرهنگی   روشدریاچه آب شیریندریاچه آب نمک
اندازه سلولکم اهمیتبزرگ
شکل سلولکرویاسپیریلوم
جزءCGFSGF
ظاهرسبز تیرهسیان تاریک
محتوای مواد مغذیپروتئین ، فیبر رژیم غذایی ، آهن ، کلسیم ، روی ، ویتامین A ، گروه BCyanobacteria ، آنزیمهای آنتی اکسیدانی SOD ، GLA (اسید γ-زیر لینولئیک)

تغذیه

سرشار از گلوبولین کوچک (CGF) ، کلروفیل و سلولز استسرشار از سیانوباکتری SGF ، سیانوباکتریها ، β کاروتن ، ویتامین B12
ارزش مواد غذایی78-80٪80-82٪

آمینواسیدها ترکیبات آلی هستند که از نیتروژن، کربن، هیدروژن و اکسیژن به همراه یک گروه زنجیره جانبی متغیر تشکیل شده‌اند. آن‌ها برای فرآیندهایی مانند ساخت پروتئین‌ها و سنتز هورمون‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی مورد نیاز هستند.

این اسیدهای آمینه به نامهای زیر هستند:

هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان و والین.

توضیحی کوتاه در باره هر یک از این اسد های آمینه:

1-      فنیل آلانین

این آمینواسید نقش مهمی در ساختار و عملکرد پروتئین‌ها و آنزیم‌ها و تولید سایر اسیدهای آمینه دارد.

درصد آمینو اسیدهای جلبک اسپیرولینا

درصد آمینو اسیدهای جلبک اسپیرولینا

2-     والین

والین به تحریک رشد و بازسازی عضلات کمک می‌کند و در تولید انرژی نقش دارد.

3-     ترئونین

ترئونین بخش اصلی پروتئین‌های ساختاری مانند کلاژن و الاستین است که اجزای مهم پوست و بافت همبند هستند. همچنین در متابولیسم چربی و عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد.

مواد غذایی اسپیرولینا

مواد غذایی اسپیرولینا

4-     تریپتوفان

برای حفظ تعادل نیتروژن مناسب، لازم است و پیش‌ساز سروتونین است، یک انتقال دهنده عصبی مهم که اشتها، خواب و خلق و خوی را تنظیم می‌کند.

5-     متیونین

متیونین نقش مهمی در متابولیسم و ​​سم‌زدایی دارد. همچنین برای رشد بافت و جذب روی و سلنیوم (مواد معدنی که برای سلامتی حیاتی هستند) ضروری است.

6-     لوسین

لوسین برای سنتز پروتئین و ترمیم عضلات حیاتی است. همچنین به تنظیم سطح قندخون کمک می‌کند، ترمیم زخم را تحریک می‌کند و هورمون‌های رشد را تولید می‌کند .

7-     ایزولوسین

در متابولیسم عضلات نقش دارد و به‌شدت در بافت عضلانی و همچنین در عملکرد سیستم ایمنی، تولید هموگلوبین و تنظیم انرژی دارای نقش و اهمیت است.

10 کاربرد خارق العاده جلبک دریایی

10 کاربرد خارق العاده جلبک دریایی

8-     لیزین

لیزین نقش عمده‌ای در سنتز پروتئین، تولید هورمون و آنزیم و جذب کلسیم دارد. همچنین برای تولید انرژی، عملکرد سیستم ایمنی و تولید کلاژن و الاستین مهم است.

9-     هیستیدین

هیستیدین برای تولید هیستامین (یک انتقال دهنده عصبی که برای ایمنی، هضم، عملکرد جنسی و چرخه خواب و بیداری حیاتی است) استفاده می‌شود. برای حفظ غلاف میلین، یک سد محافظ که سلول‌های عصبی شما را احاطه کرده است، حیاتی است.

اسپیرولینا چیست؟

جلبک اسپیرولینا یک جلبک سبز آبی است (همچنین به عنوان سیانوباکتری شناخته می شود)، اسپیرولینا منبع قوی فیکوسیانوبیلین است. اسپیرولینا نیز مانند کلرلا دارای مواد مغذی است و حاوی 10 درصد پروتئین بیشتر از کلرلا و همچنین مس و تیامین یا ویتامین B1 بیشتری است. به طور مشابه، تمام 9 اسید آمینه ضروری بدن شما برای عملکرد مطلوب را نیز تامین می کند.

اگرچه هر دوی این جلبک‌ها از نظر مواد مغذی بسیار غلیظ هستند و فقط تفاوت‌های جزئی دارند، کلرلا با سطوح بالاتر ویتامین‌ها و اسیدهای چرب، مزیت تغذیه‌ای مختصری دارد.

 

فواید اسپیرولینا و کلرلا برای سلامتی

  1.  اسپیرولینا و کلرلا حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند

ماهی به عنوان یک منبع معمولی از اسیدهای چرب امگا 3 سالم در نظر گرفته می شود. اما حدس بزنید ماهی واقعاً چگونه این ماده مغذی را دریافت می کند؟ با خوردن جلبک! مطالعه‌ای که روغن جلبک‌ها را با یک وعده ماهی سالمون پخته مقایسه کرد، نشان داد که هر کدام تقریباً دارای محتوای یکسانی از امگا 3 هستند که برای حمایت از سلامت قلب ضروری هستند و مشخص شد که فشار خون را کاهش می‌دهند. همچنین نشان داده شده است که امگا 3 باعث افزایش دوپامین و جلوگیری از افسردگی می شود.

جلبک لاغری

جلبک لاغری

  1.  اسپیرولینا و کلرلا اسیدهای آمینه ضروری را ارائه می کنند

غذاهای گیاهی کمی وجود دارند که می توانند هر 9 آمینو اسید ضروری مورد نیاز بدن را تامین کنند، اما اسپیرولینا و کلرلا هر دو حاوی هر 9 اسید آمینه هستند. آنها ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان، هیستیدین و والین هستند. این اسیدهای آمینه به تعداد زیادی از عملکردهای ضروری در بدن شما مانند ترمیم بافت، جذب مواد مغذی، ایجاد عضلات و بهبودی پس از آسیب کمک می‌کنند. شما به آنها نیاز دارید و این یک راه عالی برای به دست آوردن آنها است.

  1.  اسپیرولینا و کلرلا می توانند از بیماری ها جلوگیری کنند

طبق یک مطالعه، کلرلا به دلیل محتوای کاروتنوئید و استرول‌های گیاهی، به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک می‌کند. تحقیقات همچنین نشان داده است که اسپیرولینا ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشد: در مطالعه‌ای روی 87 فرد مبتلا به ضایعات پیش سرطانی دهان، مصرف یک گرم مکمل اسپیرولینا در روز باعث ناپدید شدن 45 درصد از ضایعات افراد شد.

جلبک دریایی درمان کبد چرب

جلبک دریایی درمان کبد چرب

 

پکیج درمانی کافه سبز برای بهبود مشکلات کبدی و کبد چرب:

  1.  منع مصرف غذاهای پرکالری،چربی های ترانس،فست فودها ،مواد غذایی با ارزش پایین و غذاهای صنعتی و آب بسیاریخ و…
  2.  مصرف سرکنگبین رازیانه ای برای خانم ها وسرکنگبین عنابی برای آقایان هرشب 1 لیوان
  3.  شب ها ایستاده آب نخورید.
  4.  مصرف روزانه 3 لیوان آب سیب تازه
  5.  مصرف یک بشقاب سبزی های کاسنی، تره،جعفری،کاهو و کلم بروکلی بصورت خام یا پخته روزی 1مرتبه
  6.  مصرف عرق کاسنی وشاهتره روزی 1 لیوان
  7.  مصرف سکنجبین عنصلی روزی 1 لیوان
  8.  کدوخورشتی ،زرد آلو، تمشک تازه ،توت فرنگی و زعفران درجیره غذایی قراربگیرد.
  9.  سوپ جعفری و جوشانده ریشه جعفری هفته ای 2مرتبه
  10.  برگ کاسنی ،شاهتره ،ترب و تاجریزی به نسبت مساوی جوشانده و روزی 2 لیوان میل شود.
  11. تخم کاسنی ،تخم شاهتره ،تخم بارهنگ ،تخم خرفه،ترنجبین ،شیرخشت و تخم گشنیز به نسبت مساوی مخلوط شده و روزی 3 مرتبه یک قاشق چایخوری با عسل ترکیب و میل شود.
  12.  قرص جلبک روزانه 4 الی 6عدد میل شود.
  13. روزانه یک ساعت پیاده روی تند به همراه شادی و خنده های بلند
  14.  خنک کننده های کبد : عرق کاسنی +شاهتره+پنیرک+خارشتر+خارخاسک+بومادران+کرفس روزی یک لیوان

بر اساس گزارشی که مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering منتشر کرده است، اسپیرولینا همچنین می‌تواند اثرات امیدوارکننده‌ای روی طیف وسیعی از ویروس‌ها داشته باشد. “در آزمایش‌های آزمایشگاهی، کلسیم اسپیرولینا، عصاره‌ای از اسپیرولینا، دو برابر شدن ویروس HIV، ویروس هرپس سیمپلکس، سیتومگالوویروس و ویروس آنفولانزا را متوقف کرد.”

  1.  جلبک کلرلا مثل اسپیرولینا باعث سلامت پوست می شود

ماسک جلبک اسپیرولینا یا همان ماسک جلبک دریایی گردش سلولی سریع را در بدن افزایش می دهد و می تواند به بدن در روند بهبودی کمک کند. همچنین می‌تواند از رشد بیش از حد کاندیدا جلوگیری کند واز پوست در برابر جوش‌ها و آکنه مراقبت نماید.

تشخیص نوع پوست

تشخیص نوع پوست

جلبک کلرلا حاوی مواد مغذی است که برای سنتز کلاژن حیاتی است و پوستی سالم، الاستیک و یکنواخت را تقویت می‌کند. همانطور که در یک مطالعه اخیر اشاره شد حتی تصور می شود کلروفیل موجود در کلرلا به بدن کمک می کند تا آسیب تشعشعات را معکوس نماید.

اشکال مختلف اسپیرولینا برای تهیه و استفاده:

  • پودر جلبک دریایی خالص

جلبک دریایی یا جلبک اسپیرولینا در محیط استخر یا حوضچه های بزرگ پرورش می یابند و پس از فرایند برداشت ، به شکل یک خمیر سبز رنگ می شوند که در این مرحله یا توسط دستگاه اسپری درایر خشک و پودر می شوند و یا توسط دستگاه اکسترود به شکل رشته های نازک درآمده و سپس توسط خشک کن های صنعتی با دمای کمتر از 60 درجه و طی یک الی 2 روز کاملا خشک می شوند. سپس توسط آسیاب های صنعتی یا چکشی پودر می شوند.

پودر خالص اسپیرولینا در حقیقت به پودر حاصل از عملیات بالا گفته می شود که از نظر دانه بندی و همچنین رنگ، دارای طیف متنوعی است.

بهترین روش مصرف جلبک دریایی، بصورت پودر می باشد که می توان مقداری از این پودر را در یک لیوان آب ترکیب و میل نمود. معمولا جلبک دارای یک بوی ضخم دریایی است که برای کاهش این بو بهتر است پودر جلبک را در فریزر نگهداری کرد.

جلبک دریایی

جلبک دریایی

همانطور که در بالا توضیح داده شد ، پس از برداشت جلبک از حوضچه ها، یک خمیر سبز رنگ تشکیل می شود که این خمیر را توسط دستگاه اکسترود به رشته های باریکی تبدیل می کنند و سپس خشک می شود. در این مرحله ما یک شکل ترد و شکننده از جلبک را داریم که به چیپس جلبک معروف است .

در برخی کشورها جلبک را بصورت چیپس مصرف میکنند و معتقدند بهتر است برای حفظ خواص بیشتر آن، قبل از آسیاب مصرف شود چون در مرحله آسیاب هم خطر آلودگی وجود دارد و هم بدلیل ایجاد دما در حین آسیاب، ممکن است کمی از خواص جلبک کاهش یابد.

چیپس جلبک دریایی

چیپس جلبک دریایی

  • کپسول خوراکی جلبک دریایی

یکی از اشکال موجود جلبک بصورت کپسول است که در حقیقت پس از آسیاب جلبک ، توسط دستگاه های صنعتی دوز مناسبی از جلبک را داخل کپسول های ژلاتینی بسته بندی کرده و جهت استفاده راحت تر در اختیار عموم قرار می دهند.

از مزیت های کپسول، بدون بو و طعم بودن آن است و معمولا در کپسول های 500 میلی گرمی تولید می شوند.

ولی از معایب آن ، ژلاتین کپسول می باشد که ممکن است در برخی افراد دچار درد معده و مشکلات گوارشی گردد.

همچنین در این روش هزینه تولید نیز افزایش می یابد.

قرص جلبک هم از اشکال راحت برای مصرف می باشد که جلبک دریایی را پس از آسیاب کردن، توسط دستگاه های پرس صنعتی به شکل قرص با وزن معمولا 500 میلی گرم تبدیل می کنند.

این روش برای مصرف بسیار راحت بوده و روزانه بین 2 الی 6 عدد قرص را می توان مصرف نمود.

  • پودر ماسک جلبک دریایی

جلبک دریایی دارای مزاجی گرم و تر می باشد و برای استفاده بعنوان ماسک بهتر است از نظر مزاجی کمی سرد باشد که منجر به بروز جوش نشود . بنابراین پودر ماسک جلبک را با ترکیب چند گیاه سرد مزاج با جلبک دریایی فرموله کرده و برای استفاده های آرایشی و پوستی عرضه می شود.

قرص جلبک اسپیرولینا

  • عصاره جلبک دریایی

یکی از اشکال موجود جلبک، بصورت عصاره می باشد که معمولا توسط دستگاه سوکسله عصاره گیری شده و بنا به نوع مصرف، این عصاره ها آبی یا آبی الکلی می باشند.

معمولا عصاره جلبک جنبه خوراکی نداشته و برای مصارف آرایشی تولید می شوند.

عصاره جلبک

عصاره جلبک

  • کود جلبک دریایی

جلبک دریایی بدلیل خواص غذایی بسیار بالایی که دارد، بعنوان کود نیز برای گیاهان استفاده شده و تاثیر بسزایی در تغذیه و رشد گیاه دارد.

ولی بدلیل قیمت بالای آن معمولا از پساب جلبک برای تعیه کود استفاده می شود و طی فرایندی این پساب تغلیذ شده و یا کاملا جامد می شود و در بسته بندی های 5 کیلویی عرضه می شود.

این کود برای گیاهان زینتی ماننده سانسوریا، پتوس، زموفیلیا، یوکا، دیفن باخیا، انواع کاکتوس، زعفران و … بسیار موثر است.

منبع:

تهیه و تولید پروتئین، هیدارتهای کربن، ویتامینها و چربیها توسط کشت انبوه جلبک کلرلا
بررسی رشد ریزجلبک Chlorella sp در محیط کشت Conway و TMRL در آب های مختلف
استفاده ازریز جلبک اسپیرولینا پلاتنسیسدر فرمولاسیون سس فراسودمند کم کالري غنیشده با آهن و روي
بررسي اثر سطوح مختلف ریز جلبک اسپیرولینا پلاتنسیس و هيدروكلوئيدهاي آگار و گوار روی فعالیت آب، بافت، پارامتر های رنگی و پذیرش کلی پاستیل میوه ای بر پایه پوره کیوی
نویسنده: علی مظفری

نویسنده: علی مظفری      ویرایش 1401/10/27

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

نوار کناری
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.