خواص گیاهان دارویی, طب سنتی

درمان سرفه با گیاهان دارویی

درمان سرفه با گیاهان دارویی

در این مقاله می خواهیم به درمان سرفه با گیاهان دارویی بپردازیم پس اگر علاقه به درمان با گیاهان دارویی دارید با ما همراه باشید.

بهترین کرم لایه بردار و روشن کننده خارجی

سرفه :

هنگامی که شما دچار سرماخوردگی می‌شوید، گاهی میکروب ها در طول مجرایی که از گلو به ریه راه دارد جای می‌گیرند و رشد می‌کنند. سلولهای دیواره داخلی مجرا مخاط چسبنده بیشتری تولید می‌کنند تا میکروب ها را به دام اندازد و نگذارد آنها به ریه برشند. اما وقتی مخاط در این مجرا زیاد می‌شود هوا به آسانی نمی‌تواند به ریه برسد. سرفه وسیله ایاست که بدن برای تمیز کردن این مجرا به کار می‌برد.

انواع سرفه :
1_ سرفه خشک :

سرفه خشک که می‌تواند حاد، کوتاه، دردناک و توام با درد سینه و بدون خلط باشد.

2_ سرفه اسپاسمی :

این سرفه اغلب به صورت ناگهانی و خفه کننده، پر خون شدن صورت و ناتوانی در عمل بازدم بخصوص در اطفال، استفراغ در خلال سرفه، توام با حالت تهوع، خس خس در هنگام دراز کشیدن و سرفه فراینده خود را نشان می‌دهد.

3_ سرفه توام با دفع خلط روشن و شفاف :

غلظت خلط این نوع سرفه کم و آبکی بوده و بی رنک است. گاهی شور مزه یا با ترشح زیاد و آبگی از چشم و بینی همراه می‌باشد.

4_ سرفه همراه با دفع خلط سفید :

سرفه با صدای گرفته و همراه با غلط غلیظ و سفید که در نایژه غلغل می‌کند. بطوری که دفع آن با سرفه دشوار است.

پودر خوراکی جلبک دریایی

5_سرفه با دفع خلط زرد یا زرد مایل به سبز :

سرفه خشک و دردناک بوده و با گرفتگی و درد در ناحیه سینه، سپس با خلط کم یا متوسط و زرد رنگ، گاه با رگه های خونی همراه بوده و در وضعیت نشسته یا خوابیده بدتر می‌شود.

6_ سرفه ملایم و غلغل کننده :

صدای این نوع سرفه ناهنجار بوده و بصورت خس خس و تنفس مشوش و تند می‌باشد و با قرار گرفتن در معرض رطوبت بدتر و شدیدتر می‌گردد.

نسخه های گیاهی برای درمان سرفه با گیاهان دارویی :
1_ نسخه (1) :

مواد لازم :

همه ی مواد را با هم مخلوط کرده و به حالت نیمکوب در آورید.سپس آن را به 3 قسمت مساوی تقسیم کرده و هر روز 1 قسمت آن را همراه با 3 لیوان آب تازه جوش درون قوری بریزید. قوری را به مدت 25 دقیقه روی حرارت ملایم سماور یا بخاری قرار دهید و بعد آب آن را صاف نموده و 3 بار در روز، هر بار 1 استکان آن را بصورت گرم (قبل از غذا) ابتدا چندین بار غرغره کرده و فرو برید. مصرف مداوم و به موقع این نسخه کمک زیادی به خارج کردن اخلاط از سینه و ریه نموده و در رفع سوزش گلو و درمان سرفه و سینه موثر است.

2_ نسخه (2) :

مواد لازم :

  • 25 گرم گل ختمی سفید
  • 15 گرم تخم شنبلیله
  • 10گرم ریشه شیرین بیان

همه ی مواد را درون هاون ریخته و به حالت نیمکوب درآورید. بعد روزی 2 مرتبه، صبح و عصر، هر مرتبه 1 قاشق مرباخوری از آن را درون 1 استکان آب جوش حل کرده و مدتی بگذارید تا دم بکشد. سپس ان را در دهان ریخته و غرغره کنید و فرو برید.

3_ نسخه (3) :

طعم طلخ و خاصیت ضد عفونی کننده قوی موجود در گل زوفا موجب شده که تاثیر بسیاری در رفع سوزش گلو و دفع اخلاط سینه داشته باشد.

مواد لازم :

  • 35 گرم گل زوفا
  • 15 گرم عصاره شیرین بیان
  • کمی نبات پودر شده

گل زوفا را نرم بسایید و با عصاره شیرین بیان و نبات پودر شده مخلوط کنید. سپس روزی 2 مرتبه، صبح ناشتا و موقع خواب هر مرتبه 1 قاشق مربا خوری از آن را یا درون یک استکان آب جوش حل کرده و پس از مدتی گذاشتن، آن را غرغره کرده و فرو دهید و یا اینکه آن را بصورت کفلمه مصرف کنید.

4_ نسخه (4) :

مواد لازم :

  • 50 گرم شکر تیغال
  • 10 گرم کتیرای خوراکی

همه ی مواد را با هم مخلوط کرده و به حالت نیمکوب درآورید. سپس آن را به 2 قسمت مساوی تقسیم کرده و روزی 1 قسمت آن را همراه بار 3 لیوان آب جوش درون قوری ریخته و 10 الی 15 دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید، دم بکشد. سپس آب آن را صاف کرده و روزی 2 مرتبه صبح و عصر، هر مرتبه یک استکان از ان را نیم ساعت قبل از غذا غرغره کرده و بعد فرو دهید.

5_ نسخه (5) :

مواد لازم :

  • 30 گرم پرسیاوشان خشک
  • 10 گرم گل ختمی سفید
  • 10 گرم عناب

همه ی مواد را با هم مخلوط کرده و به حالت نیمکوب درآورید. سپس آن را به 2 قسمت مساوی تقسیم کرده و روزی 1 قسمت آن را همراه بار 3 لیوان آب درون قوری لعابی ریخته و 10 دقیقه به ارامی و روی حرارت ملایم بجوشانید. سپس آب آن را صاف کرده و در طول روز چندین بار، هر بار یک استکان از آن را میل کنید.

کرم جلبک

6_ نسخه (6) درمان سرفه با گیاهان دارویی :

مواد لازم :

  • 15 عدد انجیر خشک
  • 3 قاشق مربا خوری تخم شنبلیله

15 عدد انجیر خشک را به تنهایی یا همراه با 3 قاشق مربا خوری تخم شنبلیله نیمکوب شده ( در 750میلی لیتر آب و به مدت 15 دقیقه) روزی 3 بار، هر بار یک استکان، به مدت 4 روز متوالی اثری ماندگار در تسکین سرفه های شدید و دفع خلط و عفونت از سینه و ریه دارد. همچنین جویدن روزی 3 عدد انجیر تازه به همراه یک تکه ریشه  ی شیرین بیان، صبح ناشتا می‌تواند موجب رفع اخلاط شده و در درمان سرفه و سینه درد موثر باشد.

7_ نسخه (7) :

مواد لازم :

  • 3 قاشق غذا خوری تخم شنبلیله
  • 1 قاشق غذاخوری تخم اسفرزه

همه ی مواد را با هم مخلوط کرده و درون آسیاب برقی آن را نرم ساییده و به شکل پودر درآورید. سپس روزی 2 مرتبه، صبح ناشتا و موقع خواب، هر مرتبه 1 قاشق مرباخوری از آن را درون یک استکان آب جوش حل کرده و بگذارید نیم ساعت بماند. بعد آن را با کمی شکر شیرین نموده و میل کنید. مصرف مداوم این نسخه موجب کاهش درد گلو شده و در دفع اخلاط و نرم شدن سینه بی نظیر است.

تأثیر جلبک دریایی بر سلامت انسان

جلبک‌ های دریایی( Chlorella) از نمونه های حیاتی اولیه زمین هستند و برای قرن‌ها به‌عنوان غذا و دارو مصرف می شده‌اند. مزایای قرص جلبک‌ دریایی به واسطه میزان بالایی از ویتامین‌ ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ ها و پروتئین‌های موجود در آن‌ها است و به همین علت، جلبک‌ها را تحت عنوان سوپر فود نیز می‌شناسند.
جلبک‌ دریایی و یا سبزیجات دریایی، نوعی از جلبک‌ ها هستند که در محیط دریا رشد می‌کنند. این جلبک‌ ها یک منبع غذایی برای زندگی در اقیانوس هستند و به رنگ‌های قرمز، سبز، قهوه‌ای، سیاه و سفید دیده می‌شوند. جلبکهای دریایی تقریباً در سراسر جهان رشد می‌کنند، اما بیشتر در کشورهای آسیایی مثل ژاپن، کره و چین مصرف می‌شوند.

برای مراقبت بیشتر از سلامتی، می‌توانید ویدئوی های مربوط به مراقبت از سلامتی را در اینستاگرام و آپارات مشاهده نمایید.

نویسنده مقاله : علی مظفری

تاریخ ویرایش: 1402/04/16

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *