بیماری های پوستی, مراقبت از پوست

درمان جوش صورت در خانه

درمان جوش صورت در خانه

درمان جوش صورت  از بزرگترین چالش‌هایی است که افراد بزرگسال، فارغ از سن با آن دست به گریبان هستند. یعنی، برخلاف تصور بسیاری از افراد، بروز لک و جوش تنها به نوجوانان اختصاص نداشته و ممکن است تمام گروه‌های سنی را درگیر کند. در این جا، قصد داریم شما را با چند روش خانگی موثر در درمان جوش صورت در خانه آشنا کنیم.

بهترین کرم لایه بردار و روشن کننده خارجی

بسیاری از مردم قبول دارند که استفاده از مواد شیمیایی خشن، شست‌وشوی طاقت‌فرسا و حتی لایه برداری‌ پوست و لیزر کردن تحت‌ نظر پزشک واقعا پوست را حساس کرده و مشکل را تشدید می‌کند. بنابراین می‌توان از راه‌های متداول درمان جوش صورت در خانه استفاده کرد که آنها را با سرعت و به‌راحتی از بین می‌برند.

بسیاری از درمان‌های خانگی می‌توانند به متعادل کردن سطح چربی پوست، کاهش التهاب، از بین بردن باکتری‌ها، جلوگیری از بروز جوش و حتی درمان جوش صورت کمک کنند.

درمان جوش صورت در خانه با ماسک خانگی :
روغن جوجوبا :

روغن جوجوبا، یک ماده‌ی طبیعی مومی بوده که از دانه‌های درختچه جوجوبا استخراج می‌شود. مواد مومی موجود در روغن جوجوبا به ترمیم پوست آسیب دیده کمک می‌کند؛ به این معنی که این مواد می‌توانند در تسریع بهبود زخم‌ها (از جمله آکنه و آسیب‌های ناشی از آن) نیز موثر باشند.

برخی از ترکیبات موجود در روغن جوجوبا ممکن است به کاهش التهاب پوست کمک کنند؛ به این معنی که آن‌ها می‌توانند قرمزی و تورم اطراف جوش‌ها، جوش‌های سر سفید و سایر ضایعات پوستی ملتهب را کاهش دهند.

سعی کنید اسانس روغنی جوجوبا را با ژل، کرم یا ماسک صورت خاک رس مخلوط کرده و آن را روی آکنه بمالید. در غیر این صورت، چند قطره روغن جوجوبا را روی پنبه ریخته و به آرامی روی آکنه‌ها مالش دهید.

استفاد ه از یخ :

اولین درمان سریع جوش صورت، یخ است. برای جوشی که هنوز به طور کامل عفونی نشده است، استفاده از یخ به کاهش التهاب کمک می‌کند و غدد چربی را تشویق می‌کند منقبض شده و چربی اضافه و میکروب‌های درون آن را از آن بخش پوست بیرون برانند.

یخ را در تکه‌ای پارچه گذاشته و روی بخشی که در حال جوش زدن است به مدت چند ثانیه نگه دارید. چند دقیقه فاصله بگذارید و مجدد مرحله‌ی قبل را تکرار کنید. این کار را به دفعات دلخواه تکرار کنید، جوش در عرض یکی دو روز از بین می‌رود.

استفاده از سیر :

سیر خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی‌ قوی‌ای دارد و می‌تواند در درمان جوش‌ها مؤثر باشد. سولفور موجود در سیر می‌تواند فرایند بهبود جوش را تسریع کند. یک حبه سیر را دو نیم کنید. سیر را روی جوش بمالید و بعد از ۵ دقیقه با آب ولرم بشویید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

پودر خوراکی جلبک دریایی

درمان جوش صورت در خانه با خیار :

خیار سرشار از پتاسیم و ویتامین‌هایی چون ویتامین C و E ، Aاست. علاوه‌ بر این خیار دارای خواص خنک کنندگی و تسکین پوست است. در کشورهای خاورمیانه و آسیایی آب خیار برای خنک کردن بدن و پوست‌، درمانی متمایز به شمار می رود. آب خیار همچنین برای ترمیم پوست مفید است و به خصوص زمانی که روی پوست به کار رود در کاهش التهاب پوستی نقش دارد.

ژل آلوئه‌ ورا :

آلوئه ورا نه تنها با کاهش التهاب پوست احساسی عالی به شما می‌دهد، قرمزی جوش را از بین برده و پوست‌تان را درخشان و صاف می‌کند. ژل آلوئه ورا را به جوش‌ها بمالید و 15 دقیقه بگذارید بماند. بعد از 15 دقیقه صورت‌تان را با آب گرم بشویید.

 سرکه سیب :

سرکه سیب حاوی اسید های خفیفی است که چربی پوست را کاهش می دهد و چون خواص ضد باکتری دارد به درمان سریع جوش صورت کمک می کند. آب و سرکه سیب را با نسبت های مساوی با هم ترکیب کنید و با استفاده از یک پنبه بر روی جوش های صورت بمالید و بگذارید 7 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

این ماسک برای تمام انواع پوست مناسب می باشد.

فراموش نکنید که اگر پوست حساسی دارید آب و سرکه را با نسبت های 3: 1 با هم ترکیب کنید.

جوش شیرین :

جوش شیرین pH پوست را متعادل کرده و به کاهش قرمزی و التهاب جوش صورت کمک می کند.

1 قاشق چای خوری جوش شیرین را با مقداری آب ترکیب کنید تا خمیری به دست آید، این خمیر را بر روی جوش ها بمالید و بگذارید 5 دقیقه بماند، سپس با آب گرم بشویید. جوش شیرین برای انواع پوست ها مناسب می باشد.

فراموش نکنید که نباید بگذارید جوش شیرین را بیشتر از 5 دقیقه بر روی پوست بماند چون باعث خشکی پوست می شود.

کرم جلبک

جلبک اسپیرولینا برای درمان جوش صورت

جلبک اسپیرولینا منبع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و اسید آمینه های مفید است که به درمان و تسکین بسیاری از مشکلات پوستی کمک می کند. ترکیبات ضد التهابی این جلبک تاثیر بسیار مثبتی در از بین بردن و التیام جوش و آکنه دارد. اسپیرولینا به صورت یک جاذب قوی عمل کرده و با جذب مواد زائد پوست باعث پاکسازی عمیق پوست می شود. این جلبک خواص آنتی اکسیدانی بسیار بالایی دارد و به همین خاطر می تواند با رادیکال های آزاد پوست مقابله کرده و باعث بازسازی و جوانسازی پوست شود و از ایجاد چین و چروک پوست جلوگیری نماید. خواص جلبک دریایی عمیقا سلولهای پوستی را تغذیه کرده و به افزایش جریان خون در سطح پوست کمک می کند و موجب می شود پوست جوان تر، صاف تر ، درخشنده تر و انعطاف پذیرتر شود.

برای مراقبت بیشتر از پوست، می توانید ویدئوی های مربوط به طرز تهیه ماسک های خانگی را در اینستاگرام و آپارات مشاهده نمایید.

نویسنده مقاله : علی مظفری

تاریخ ویرایش: 1402/04/29

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *