خواص جلبک

خواص و مضرات جلبک اسپیرولینا

فهرست محتوا

اسپیرولینا چیست؟

اسپیرولینا نوعی جلبک سبز آبی است که از آن به عنوان مکمل غذایی استفاده می شود. این جلبک به دلیل دارا بودن مواد مغذی فراوان یک سوپرفود معرفی شده است. امروزه افراد زیادی از اسپیرولینا به سبب فراوانی خواص جلبک که برای سلامتی دارد استفاده می کنند.

جلبک سبز یا جلبک کلرلا بسیار شبیه به جلبک اسپیرولینا است و خواصی مانند یکدیگر دارند. اما باید توجه کنید که نمی توان از جلبک کلرلا همچون اسپیرولینا به صورت خام استفاده کرد.

جلبک اسپیرولینا دارای پروتئین بسیار بالایی است و به همین دلیل یک مکمل غذایی عالی برای گیاه خواران محسوب می شود. طبق تحقیقات انجام شده این جلبک دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است و می تواند به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک کند. علاوه بر این مواد خواص بی شمار دیگری نیز دارد که در اینجا به مهم ترین خواص و مضرات استفاده از اسپیرولینا اشاره خواهیم کرد.

خواص جلبک

خواص جلبک اسپیرولینا

لاغری و کاهش وزن

کاهش وزن زمانی محقق می شود که افراد کالری کم تری دریافت کنند و میزان بیشتری کالری بسوزانند. اسپیرولینا یک ماده غذایی کم کالری و دارای مواد مغذی بالایی است. شما با مصرف مقدار کمی از پودر جلبک اسپیرولینا می توانید از این مواد مغذی بهره ببرید.

طبق تحقیقاتی که انجام شده، نشان داده شده است که مصرف جلبک دریایی برای 3 ماه متوالی می تواند شاخص توده بدنی را بهبود ببخشد. بنابراین با مصرف پودر لاغری جلبک می توانید بدون اینکه مواد مغذی را از رژیم خود حذف کنید، وزن خود را کاهش دهید.

 

کنترل دیابت

قندخون ناشتا یک مشکل شایع میان مبتلایان به دیابت نوع یک و دو است. اسپیرولینا می تواند سطح قندخون ناشتا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. از اسپیرولینا می توان به عنوان یک مکمل برای کنترل دیابت نوع دو استفاده کرد.

 

 کاهش کلسترول

کلسترول یک چربی ناسالم است که افزایش آن سبب بیماری های قلبی می شود. مصرف اسپیرولینا می تواند تاثیر مثبتی روی چربی خون بگذارد. طبق تحقیقات انجام شده اسپیرولینا می تواند سبب افزایش کلسترول خوب یا HDL شود و میزان کلسترول بد یا LDL را کاهش دهد. با مصرف روزانه یک گرم پودر خوراکی جلبک اسپیرولینا می توان بعد از 3 ماه کلسترول را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

📌خرید جلبک خوراکی اسپیرولینا (اصل) کافه سبز👇

خواص جلبک اسپیرولینا کافه سبز :

  • بهترین درمان کم خونی با بیش از 56 برابر اسفناج آهن
  • بهترین مکمل غذایی ورزشکاران با بیش از 8 برابر گوشت پروتئین و جاذب سمومات بدن
  • تنها منبع گیاهی ویتامین ب 12 برای گیاه خواران و رژیم های وگان
  • قویترین کلاژن ساز طبیعی
  • کمک به تنظیم کلسترول
  • منبع غنی کلسیم و پتاسیم با مزاج گرم و تر
  • کمک به کنترل قند خون

 

کاهش فشارخون

همانطور که گفته شد اسپیرولینا می تواند کلسترول را کاهش دهد و سبب کاهش وزن شود. کاهش این موارد تاثیر زیادی بر کاهش فشارخون بالا نیز دارد. افرادی که دارای اضافه وزن و کلسترول بالا هستند با مصرف اسپیرولینا به مدت سه ماه می توانند علاوه بر کاهش وزن و کنترل چربی خون، فشارخون خود را نیز تنظیم کنند.

خواص ضدسرطانی اسپیرولینا

اسپیرولینا دارای خواص ضدسرطانی است و طبق تحقیقات انجام شده روی این مکمل نشان داده شده است که می تواند از سرطان پیشگیری کند و حتی تومور را کوچک کند.

خواص جلبک

درمان کم خونی

انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد که شایع ترین نوع آن با کاهش گلبول های قرمز خون مشخص می شود. کم خونی آنمی بیشتر در افراد مسن مشاهده می شود و سبب خستگی طولانی مدت و احساس ضعف می شود.

طبق تحقیقاتی که روی 40 فرد مسن مبتلا به کم خونی انجام شده است، مکمل های اسپیرولینا توانسته میزان هموگلوبین گلبول های قرمز خون را افزایش دهد و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد.

بهبود استقامت و قدرت عضلات

اسپیرولینا دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند به ورزشکاران در جهت بهبود قدرت و استقامت ماهیچه ها کمک کند. همچنین خستگی عضلات که ناشی از آسیب اکسیداتیو در ورزش است را از بین می برد.

خواص جلبک

حمایت از سلامت روان

طبق تحقیقات انجام شده اسپیرولینا سرشار از تریپتوفان است. تریپتوفان یک اسیدآمینه است که از تولید سرتونین حمایت می کند. سرتونین نقش مهمی در سلامت روان دارد. کسانی که دچار بیماری های روانی مانند افسردگی و اضطراب هستند، دچار کاهش تولید سرتونین می شوند. مصرف اسپیرولینا که یک مکمل تریپتوفان است، می تواند برای حفظ سطح مناسب سرتونین موثر باشد.

کمک به سلامت پوست و مو

جلبک اسپیرولینا خواص بسیار زیادی برای شادابی و حفظ سلامت پوست به همراه دارد. علاوه بر پودر جلبک می توان از ماسک جلبک برای این امر استفاده کرد. ماسک جلبک دریایی به صورت آماده توسط تولیدکنندگان فراهم می شود که می توان از آن ها به راحتی استفاده کرد. برخی از ماسک های پرمصرف ماسک ضد لک و ماسک ضد جوش هستند. هنگام تهیه این ماسک ها توجه کنید که از مارک های معتبر آن را تهیه کنید تا از اصل بودن آن مطمئن شوید.

خواص جلبک

مضرات استفاده از اسپیرولینا

باتوجه به اینکه مصرف اسپیرولینا مزایای زیادی به همراه دارد، اما باید بدانید مصرف آن برای برخی از افراد بدون عوارض نیست. اسپیرولینا می تواند برای طیف وسیعی از افراد مفید باشد و مزایای زیادی برای سلامتی آن ها در پی داشته باشد. اما گروه های خاصی هم هستند که با مصرف اسپیرولینا می توانند دچار مشکل شوند. البته همواره به خاطر داشته باشید که برای بهره بردن از خواص جلبک دریایی، خرید آن از یک مارک معتبر و باکیفیت ضروری است.

کسانی که به خوردن جلبک اسپیرولینا عادت ندارند ممکن است در روزهای اول دچار عوارضی همچون گاز یا نفخ معده شوند. در بیشتر اوقات این عوارض جدی نیستند و معمولا با قطع مکمل یا کم کردن میزان مصرف مکمل این مشکلات رفع می شوند.

تحقیقات نشان داده است که مصرف جلبک خوراکی اسپیرولینا با بیشتر افراد سازگاری دارد و عوارض جانبی قابل توجهی ایجاد نمی کند. اما ممکن است مشکلاتی را برای افراد به وجود آورد که در ادامه به برخی از مهم ترین عوارض مصرف اسپیرولینا می پردازیم.

خواص جلبک

ممکن است حاوی سموم باشد؟

اسپیرولینا سم تولید نمی کند اما آنچه که در اب اطراف باشد را جذب می کند. این جلبک اگر در شرایط کنترل نشده کشت شود ریسک آلودگی آن به سموم بسیار بالا می رود. اگر این جلبک در حضور فلزات سنگین و سم میکروسیستین قرار بگیرد به راحتی جذب جلبک می شوند و با مصرف آن به کبد شما بسیار آسیب وارد می شود. اما با مصرف جلبک سالم هرگز این خطر وجود نخواهد داشت.

یبوست

یبوست یکی از عوارض سایع مصرف اسپیرولینا می باشد. این جلبک تمایل زیادی به جذب رطوبت و مواد مغذی از معده و روده دارد. به همبن دلیل سبب مدفوع حجیم و سفت می شود. کسانی که از مکمل های اسپیرولینا در کنار غذاهای سرشار از فیبر استفاده می کنند کم تر دچار این عارضه می شوند.

خواص جلبک

تداخل در لخته شدن خون

لخته شدن خون یک امر ضروری است و این کار می تواند از خونریزی بیش از حد و کبودی جلوگیری کند. اما ممکن است مصرف مکمل های اسپیرولینا این روند را مختل کرده یا کند کنند. البته این امر ممکن است برای برخی از افراد شدید و خطرآفرین نباشد ولی کسانی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنند نباید از مکمل های اسپیرولینا استفاده کنند.

مصرف برای کودکان و بانوان باردار

علیرغم تمام مزایایی که این جلبک دارد، بیشتر پزشکان بر این باور هستند که نباید کودکان و بانوان باردار این مکمل را استفاده کنند. کسانی که در این گروه ها هستند واکنش های بدی همچون افزایش ضربان قلب و مشکل در هضم غذا بعد از مصرف اسپیرولینا خواهند داشت. حتی اگر تمام مکمل ها و قرص جلبک کاملا طبیعی باشد، به معنای مجاز بودن مصرف آن برای تمام افراد نمی باشد.

خواص جلبک

بیماری های خودایمنی

همانطور که گفته شده جلبک اسپیرولینا سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. به همین دلیل می تواند باعث حادتر شدن بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس، اسکلروز و آرتریت روماتوئید شود. در این بیماری ها سیستم ایمنی به خود بدن حمله می کند. اگر دچار این بیماری ها هستند از مصر مکمل های اسپیرولینا جدا خودداری کنید.

حساسیت به اسپیرولینا

در تعداد بسیار کمی از افراد مصرف اسپیرولینا می تواند آن ها را دچار حساسیت کند. در این شرایط باید مصرف اسپیرولینا قطع شود. برخی از عوارض نشان دهنده حساسیت عبارتند از: سردرد، حالت تهوع و کم خوابی. البته این عوارض در کسانی که سابقه مصرف جلبک دریایی خوراکی را دارند رخ نمی دهد.

تداخل دارویی

جلبک اسپیرولینا نباید با داروهایی همچون مسکن ها، کاهش دهنده غلظت خون مانند آسپرین و کاهش دهنده سیستم ایمنی مصرف شود. اگر از داروی خاصی مصرف می کنید حتما قبل از مصرف پودر جلبک دریایی درباره تداخل دارویی آن با پزشک خود مشورت کنید.

خواص جلبک

نویسنده مقاله: علی مظفری

تاریخ: 1402/03/20

 

6 نظر در “خواص و مضرات جلبک اسپیرولینا

  1. مریم عظیمی افشار گفت:

    با سلام
    جلبک اسپیرولینا برای تیروئید کم کار چه ضرری داره ؟

    1. مدیر کل گفت:

      تیروئید نقش مهمی در بدن ایفا می کند، از جمله در تنظیم متابولیسم بدن .تیروئید برای عملکرد مناسب؛ نیاز به مصرف خوب ید دارد. خوشبختانه ید در بسیاری از انواع جلبک دریایی مانند جلبک اسپیرولینا می تواند با تامین ید، عملکرد کم کاری تیروئید را بهبود ببخشد. اما باز هم با پزشک متخصص مشورت کنید🙏

  2. هلیا گفت:

    با سلام، من در مقاله ای خوندم که کسانی که مشکلات تیروییدی دارند منع مصرف جلبک اسپیرولینا دارند… بخصوص تیرویید هاشیموتو که یک بیماری خود ایمنی هست، این جلبک را تهیه کردم ولی نمیدونم استفاده کنم یا نه…؟

    1. مدیر کل گفت:

      سلام دوست عزیز
      کلیه بیماری های خود ایمنی بهتره که این جلبک را مصرف نکنند اگر مشکل تیرویید شما به مشکل خود ایمنی ارتباط داره بهتره مصرف نکنید یا با پزشک مشورت کنید.

  3. خانم گفت:

    برای نودول در تیرویید ، که کارکرد تیرویید سالمه چه تاثیری داره؟

    1. مدیر کل گفت:

      سلام دوست عزیز
      تیروئید برای عملکرد مناسب؛ نیاز به مصرف خوب ید دارد. ید در بسیاری از انواع جلبک دریایی مانند جلبک اسپیرولینا وجود دارد و می تواند با تامین ید، عملکرد کم کاری تیروئید را بهبود ببخشد اما حتما با یک پزشک متخصص هم مشورت کنید🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

نوار کناری
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.