جلبک اسپیرولینا

پودر جلبک خوراکی

پودر خوراکی جلبک کافه سبز

پودر جلبک خوراکی

 

جلبک ها گونه ای از مواد غذایی بسیار مغذی هستند که از سالیان خیلی دور مورد علاقه مصرف کنندگان متخصصین تغذیه قرار گرفته و به دلیل سرشار بودم از انواع مواد غذایی و ویتامین ها و بالاخص طبیعی بودن آن ، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

بیش از 6000 گونه جلبک دریایی در دنیا شناسایی شده است که جلبک هایی از قبیل جلبک اسپیرولینا، جلبک کلرلا و جلبک دونالیلا از معروف ترین و پر خاصیت ترین آنهاست.

در ایران بیشتر به تولید جلبک اسپیرولینا و جلبک کلرلا توجه شده است و در فضای گلخانه ای به کشت این دونوع جلبک می پردازند.

مزاج شناسی آنلاین

مزاج شناسی آنلاین

روش تولید پودر جلبک خوراکی

جلبک دریایی بصورت مولکول تک سلولی بوده و با چشم غیر مسلح دیده نمی شود.

در مزارع تولید جلبک ، در حوضچه های بزرگ آب این جلبک کشت داده می شود و بصورت مولکول شناور در آب رشد میکند. پس از غلیظ شدن آب و در حقیقت تکثیر جلبک در آب، جلبم را توسط فیلترهای مخصوص از آب جدا کرده و پس از آبگیری ، با دستگاه های مخصوص خشک می کنند.

پس از خشک کردن نیز آسیاب شده و پودر جلبک دریایی آماده استفاده می باشد.

نکته بسیار مهم در خشک کردن و همچنین استفاده جلبک این است که نباید دمای بیش از 60 درجه سانتیگراد استفاده شود و در این صورت باعث کاهش ویتامین ها و پروتئین آن می شود.

همچنین در هنگام آسیاب کردن جلبک ها باید درنظر داشت که حرارت آسیاب به بالای 60 درجه نرود که این موضوع به کیفیت جلبک آسیب می رساند.

پودر خوراکی جلبک کافه سبز

پودر خوراکی جلبک کافه سبز

رنگ پودر خوراکی جلبک

جلبک ها بدلیل وجود رنگدانه کلروفیل یا همان خون سبز، به رنگ سبز می باشند ولی میزان سبز بودن جلبک ها بستگی به چند عامل دارد که در زیر به آنها اشاره میکنم:

رنگ پودر خوراکی جلبک تقریبا یک سبز تیره می باشد ولی میزان تیره بودن آن بستگی به میزان کلروفیل موجو در آن دارد. معمولا جلبکی که در فصول گرم تولید می شود از پروتئین بیشتر و همچنین کلروفیل بیشتری برخوردار است و لذا رنگ تیره تری دارد و جلبکی که در فصول سرد تولید می شود از رنگ سبز کمتری برخوردار است.

این موضوع ارتباط مستقیم با میزان استرسی دارد که در طول رشد جلبک به آن وارد می شود و کاملا تجربیست.

رنگ پودر جلبک خوراکی به نوع آسیاب آن نیز بستگی دارد. اگر جلبک توسط دستگاه اسپری درایر خشک و پودر شده باشد مهمولا از رنگ تیره تر و خاصیت انحلال پذیری بیشتر در آب برخوردار است و اگر از آسیاب های چکشی برای پودر کردن آن استفاده شود از رنگ سبز کمتری برخوردار می شود.

همچنین میزان حرارت متحمل شده در حین آسیاب نیز در رنگ آن بسیار تاثیر دارد.

عامل موثر دیگر در میزان رنگ سبز پودر خوراکی جلبک اسپیرولینا، در معرض نور قرار گرفتن آن است. اگر پودر خوراکی جلبک در معرض نور قرار بگیرد، باعث کاهش رنگ آن می شود.

پودر خوراکی جلبک کافه سبز

پودر خوراکی جلبک کافه سبز

پودر خوراکی جلبک

4 روش شناسایی پودر خوراکی جلبک اصل

متاسفانه برخی از سودجویان هر نوع پودر سبز رنگی را بعنوان جلبک در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند و تنها با آزمایش میزان پروتئین آن پودر می توان فهمید که آیا آن جلبک است یا هر گیاه سبز دیگری.

در اینجا 3 روش خانگی برای تست و شناخت جلبک اسپیرولینا به شما آموزش می دهم:

  • بوی پودر خوراکی جلبک

جلبک دریایی باید یک بوی ضخم دریایی شبیه بوی ماهی داشته باشد چون در محیط آبی بوجود می اید.

پس اولین راه شناخت آن، توسط بوییدن و دریافت بوی ضخم می باشد که این بو در شرایط نگهداری مختلف جلبک می تواند کم یا زیاد باشد. معمولا اگر جلبک را در محیط نسبتا گرم نگهداری کنید بوی ضخم آن بیشتر و هرچه در دمای سردتری نگهداری شود بوی ضخم آن کمتر می شود.

پس توصیه می کنم برای نگهداری جلبک در خانه از فریزر استفاده کنید تا بوی آن برای مصرف کمتر شود.

  • رنگ پودر خوراکی جلبک

رنگ جلبک دریایی خوراکی باید سبز نسبتا پر رنگ باشد که شامل یک طیف است. ولی اگر بیش از اندازه سبز کم رنگ بود یا بیش از اندازه سبز پر رنگ بود باید بیشتر بررسی شود.

  • انحلال پذیری پودر جلبک خوراکی در آب

پودر جلبک خوراکی باید به راحتی در آب حل شود و هیچگونه ته نشینی نداشته باشد.

پس برای شناسایی جلبک، مقداریک قاشق چایخوری از پودر خوراکی جلبک را در یک لیوان آب ترکیب کنید. اگر براحتی و کامل حل شد و هیچ ته نشین یا شناوری در آب نداشت به احتمال زیاد جلبک مرغوبی است.

  • رنگ سبز آبی

جلبک اسپیرولینا به جلبک سبز آبی نیز معروف است چود غیر از رنگدانه کلروفیل که رنگ سبز دارد، یک رنگدانه بسیار پر خاصیت بنام فایکوسیانین نیز دارد که رنگ سورمه ای خیلی تیره دارد. لذا به این جلبک، جلبک سبز آبی گفته می شود.

پس یکی از موثر ترین راه های شناخت جلبک این است که مقدار یک قاشق چایخوری از پودر جلبک خوراکی را در یک لیوان آب حل کنید و اجازه دهید بمدت نیم ساعت یکجا ساکن بماند و استراحت کند. پس از آن باید شاهد تولید یک رنگ سورمه ای خیلی تیره از ته لیوان باشید.

در حقیقت رنگدانه فایکوسیانین پس از گذشت نیم ساعت الی 20 دقیقه باز شده و رنگ سورمه ای تیره را ایجاد می کند.

مقاله 10 خاصیت فوق العاده جلبک دریایی

مقاله 10 خاصیت فوق العاده جلبک دریایی

5 خاصیت فوق العاده پودر خوراکی جلبک

  • پودر خوراکی جلبک دریایی بهترین درمان کم خونی

پودر خوراکی جلبک بیش از 56 برابر اسفناج و 28 برابر جگر گاو آهن دارد که بیش از 90 درصد آن آهن در یک ساعت اول جذب بدن می شود. لذا طبق منابع معتبر علمی و همچنین تجربه استفاده افراد مختلف، یکی از بهترین و سالم ترین مواد غذایی برای رفع انواع کم خونی و فقر آهن است.

این ویژگی باعث می شود افرادی که مشکل ریزش مو نیز دارند با مصرف این جلبک بخوبی شاهد رفع ریزش موی خود باشند.

رفع کم خونی با جلبک

رفع کم خونی با جلبک

  • پودر خوراکی جلبک دریایی بهترین منبع ویتامین B12

جلبک اسپیرولینا بیش از 2.5 برابر جگر گاو ویتامین ب12 دارد و سرشار از کلیه ویتامین های خانواده B  می باشد. در حقیقت این جلبک و همچنین جلبک کلرلا بهترین ماده غذایی برای ورزشکاران و مخصوصا افرادی که رژیم وگان دارند می باشد. وگان ها بدلیل مصرف نکردن فراورده های گوشتی معمولا پس از گذشت 2 سال با نشانه های کمبود ویتامین B12  مواجه می شوند.

از علائم کمبود ویتامین B12  می توان به مشکل در راه رفتن و تلوتلو خوردن، کم خونی، بی حسی یا گزگز دست و پا، ملتهب شدن زبان و ضعف جسمی اشاره کرد.

پودر خوراکی جلبک کافه سبز

پودر خوراکی جلبک کافه سبز

  • پودر خوراکی جلبک دریایی تقویت کننده سیستم ایمنی و بهترین مکمل غذایی سالمندان

جلبک اسپیرولینا بیش از 31 برابر بلوبری آنتی اکسیدان دارد و همچنین یکی از نایاب ترین آنتی اکسیدان های ضروری بنام فایکوسیانین را دارا می باشد که به همین دلیل بسیار در تقویت سیستم ایمنی موثر است.

همچنین این جلبک سرشار از فیتونوترینت است که به راحتی هضم می شود و آن را به یک غذای عالی ضد پیری تبدیل می کند.

تقویت سیستم ایمنی با جلبک دریایی

تقویت سیستم ایمنی با جلبک دریایی

  • پودر خوراکی جلبک دریایی بیشترین میزان پروتئین قابل جذب

جلبک اسپیرولینا بیش از 8 برابر گوشت پروتئین دارد و همچنین بیش از 3 برابر سفیده تخم مرغ. و همچنین کیفیت پروتئین های موجود در این جلبک از بهترین و قابل جذب ترین پروتئین ها می باشد و به همین دلیل بسیار مورد توجه ورزشکاران قرار می گیرد.

پودر خوراکی جلبک کافه سبز

پودر خوراکی جلبک کافه سبز

  • پودر خوراکی جلبک دریایی کامل ترین مولتی ویتامین 100% گیاهی

جلبک اسپیرولینا بیش از 8 نوع از بهترین اسیدهای آمینه ضروری بدن را داراست.

مقدار زیادی از ویتامین B12 – A – C – E – B1 – B2 – B6 دارد.

مقدار مناسبی از املاحی چون Fe – Ca – Zn – Mg  دارد.

اسید های چرب ضروری امگا6 و امگا 9 را نیز دارد.

در یک قاشق مربا خوری از این جلبک که حدود 7 گرم است حدود 4 گرم پروتئین – 11% تیامین B1  – 15% ریبوفلاوین B2 – 4% نیاسین B3 – 0.7 میلی گرم ویتامین سی – 8 میلی گرم کلسیم – 14 میلی گرم منیزیم – 8 میلی گرم فسفر – 95 میلی گرم پتاسیم – 73 میلی گرم سدیم – 21% مس – 11% آهن و مقادیر مناسبی منگنز دارد و این در حالیست که تنها 20 کالری ،1.7 گرم قند قابل هضم و 0.5 گرم چربی دارد.

پودر جلبک دریایی لاغری

پودر جلبک دریایی لاغری

پودر جلبک خوراکی برای لاغری

جلبک اسپیرولینا بدلیل دارا بودن میزان پروتئین بسیار بالا و قابل هضم باعث ایجاد سیری سلولی می شود و فرد متقاضی لاغری با استفاده از این جلبک به خوبی احساس سیری می کند.

همچنین معمولا رژیم های لاغری پس از مدتی باعث ضعف جسمی و جنسی می شوند که این مشکل با مصرف جلبک بسیار کنترل می شود.

جلبک اسپیرولینا سرشار از آهن است و معمولا افرادی که رژیم لاغری دارند پس از مدتی دچار ریزش مو می شوند که این مشکل نیز با مصرف جلبک به خوبی برطرف می شود.

یکی دیگر از مزایای جلبک اسپیرولینا برای لاغری این است که معمولا افرادی که رژیم لاغری دارند ، پس از مدتی متوجه کاهش بافت ماهیچه ای می شوند و قدرت بدنی آنها تحلیل می رود. این مشکل نیز با مصرف جلبک بخوبی برطرف می شود چون جلبک بیش از 65% پروتئین دارد و از تحلیل بافت ماهیچه ای جلوگیری می کند.

همچنین پودر خوراکی جلبک سرشار از انواع ویتامینهای مورد نیاز بدن است که در طول رژیم غذایی بسیار ضروری هستند.

 

نویسنده: علی مظفری

نویسنده: علی مظفری  تاریخ: 26-11-1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *