جلبک اسپیرولینا, مقالات کافه سبز

قرص یا کپسول جلبک اسپیرولینا

کپسول و قرص اسپیرولینا نوعی مکمل دارای انواع ویتامین و موادمعدنی مانند B12، B1، B6 ، A ، E، روی، منیزیم، آهن، کلسیم، فسفر و اسید فولیک است که از جلبک اسپیرولینا تهیه می شود. جلبک اسپیرولینا دارای مواد مغذی فراوانی است که ویژگی های کمک درمانی آن اثبات شده است. از اینرو بسیار موردتوجه کسانی است که به دریافت این موادغذایی احتیاج دارند.

این جلبک همچنین برای حفظ زیبایی و طراوت پوست نیز موثر است. این مکمل سرشار از پروتئین و دیگر مواد مغذی است که به درخشان شدن پوست کمک می کند. بنابراین از قرص اسپیرولینا می توان برای حفظ سلامت پوست و مو نیز استفاده کرد.

کپسول و قرص اسپیرولینا

پودر اسپیرولینا یا کپسول یا قرص اسپیرولینا؟

خواص جلبک دریایی در اشکال مختلف مشابه هم هستند. تنها نوع استفاده از آن ها با یکدیگر تفاوت دارند. شمتا می توانید متناسب با شرایط و ذائقه خود هریک از اشکال مختلف جلبک دریایی را انتخاب کنید.

حل شدن کپسول ها حدود  10 تا 15 دقیقه زمان می برد و قرص ها هم 30 تا 60 دقیقه بعد از مصرف وارد جریان خون می شوند. به همین دلیل اگر قصد استفاده از کپسول یا قرص را دارید باید مدتی قبل از مصرف غذا آن را میل کنید. همچنین برخی از افراد طعم پودر خوراکی جلبک اسپیرولینا را دوست ندارند، به همین دلیل این افراد ترجیح می دهند از قرص یا کپسول استفاده کنند.

کپسول و قرص اسپیرولینا

موارد مصرف قرص اسپیرولینا

مکمل غذایی فوق العاده

این مکمل با داشتن فواید بسیار و دارابودن مواد مغذی فراوان و بدون داشتن عارضه ی خاصی می تواند به عنوان یک مکمل غذایی خوب توسط گروه زیادی از افراد مورداستفاده قرار بگیرد. قرص جلبک کلرلا یا جلبک سبز نیز در بازار موجود است که در نحوه مصرف آن با قرص اسپیرولینا تفاوت هایی دارد.

کاهش وزن و لاغری

این مکمل همانند پودر لاغری جلبک از کالری بسیار کمی برخوردار است  و در عین حال می تواند نیازهای بدن شما را برطرف کند. این قرص دارای مقدار زیادی پروتئین است که می تواند مدت زمان زیادی شما را سیر نگه دارد. علاوه بر آن به دلیل داشتن فیبر زیاد یک ترکیب چربی سوز محسوب می شود. فیبر مدت زیادی در معده باقی می ماند و باعث کاهش اشتها می شود.

علاوه بر آن فیبر موجود در قرص اسپیرولینا به تولید باکتری های معده کمک می کند و باعث می شود غذا زودتر هضم شود. هضم سریع غذا مانع از جذب تمام مواد مغذی در بدن می شود که همین امر به معنای کاهش کالری دریافتی در هر وعده غذایی می باشد.

کپسول و قرص اسپیرولینا

بهبود سلامت سیستم گوارش

مصرف قرص جلبک روی باکتری های روده و عملکرد آن ها تاثیر مثبتی می گذاردو این قرص می تواند از باکتری های مفید حفاظت کرده و به رشد آن ها کمک کند. می توان گفت این قرص دارای خاصیت پروبیوتیک است و با مصرف آن می توان از شر ابتلا به یبوست و بیماری های سیستم گوارشی راحت شد.

کنترل دیابت

جلبک خوراکی تا حد بسیار زیادی می تواند سطح قندخون ناشتا را کاهش دهد. قندخون ناشتا یک مشکل رایج در افراد مبتلا به دیابت نوع یک و نوع دو است. استفاده از این قرص می تواند به حل این مشکل و کنترل دیابت در افراد مبتلا به قندخون بالا کمک کند. همچنین به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی موجود در اسپیرولینا، این قرص ها می توانند در درمان دیابت نوع یک نیز مفید باشند.

کپسول و قرص اسپیرولینا

کاهش کلسترول خون

کلسترول یک چربی ناسالم است که می تواند سبب گرفتگی رگ ها و ایجاد بیماری های قلبی و عروقی شود. طبق تحقیقات انجام شده استفاده از جلبک دریایی خوراکی می تواند سبب کاهش کلسترول خون شود. مصرف این قرص یا کپسول به مقدار بسیار زیادی سبب کاهش کلسترول خون و افزایش کلسترول خوب در بدن می شود.

کاهش فشار خون

مصرف این قرص به طور منظم به مدت 3 ماه می تواند وزن افراد و فشارخون آن ها را کاهش دهد و از بروز مشکلات قلبی جلوگیری کند. جلبک سبز آبی با تولید اکسید نیتریک می تواند در بدن سبب کاهش فشارخون شود. اکسید نیتریک یک مولکول سیگنالیک است که سبب می شود رگ های خونی گشاد شده و فشارخون کاهش یابد.

کپسول و قرص اسپیرولینا

افزایش متابولیسم بدن

افزایش متابولیسم باعث افزایش سطح انرژی بدن و افزایش کالری مصرفی فرد در طول روز می شود. این دقیقا  همان چیزی است که برای کاهش وزن به آن نیاز خواهید داشت. همچنین سبب عملکرد بهتر هورمون های بدن و افزایش متابولیکی در بدن و در نهایت افزایش کیفیت و سلامت زندگی فرد می شود.

کاهش علائم آلرژی

عصاره گیاهی اسپیرولینا در این قرص ها سبب کاهش علائم آلرژی می شود و هیستامین تولید شده در بدن را کاهش می دهد. برخی از علائم آلرژیکی که مصرف قرص اسپیرولینا می تواند به آن ها کمک کند عبارتند از: عطسه کردن، آبریزش بینی، خارش و گرفتگی بینی.

بهبود سلامت روان و خلقی

بسیاری از مشکلات روان مانند اضطراب و افسردگی به دلیل کاهش سطح سروتونین در بدن ایجاد می شود. پودر جلبک دریایی منبع غنی از تریپتوفان است و این ترکیب سبب تولید هورمون سروتونین در بدن می شود. از اینرو مصرف کپسول و قرص اسپیرولینا می تواند در حل مشکلات روان و خلقی نقش مهمی داشته باشد.

کپسول و قرص اسپیرولینا

سم زدایی بدن

افراد زیادی در معرض مسمومیت ناشی از مصرف آب های آلوده قرار دارند. این قرص ها دارای خواص ضدعفونی کننده هستند و می توانند اثرات آلاینده ها را در بدن از بین ببرند.

بهبود کم خونی

کم خونی یک مشکل رایج در افراد مخصوصا در افراد میانسال محسوب می شود که سبب ضعف و خستگی طولانی مدت در افراد می شود. یکی از رایج ترین اشکال کم خونی کاهش گلبول های قرمز است. قرص اسپیرولینا می تواند میزان هموگلوبین گگلبول های قرمز را افزایش داده و عملکرد ایمنی بدن را بهبود ببخشد.

مفید برای سلامت پوست

از اسپیرولینا می توان به صورت پودر شده، قرص یا کپسول و ماسک جلبک برای حفظ سلامت پوست استفاده کرد. کسانی که طعم اسپیرولینا را دوست ندارند استفاده از ماسک جلبک دریایی و قرص جلبک به آن ها توصیه می شود. این قرص ها از چیک و چروک شدن پوست جلوگیری کرده و روند پیری پوست را به تاخیر می اندازد. البته می توان از ماسک هایی همچون ماسک ضد جوش یا ماسک ضد لک هم برای صورت استفاده کرد.

کپسول و قرص اسپیرولینا

روش مصرف اسپیرولینا

برای افرادی که سابقه مصرف اسپیرولینا را تا به حال نداشته اند توصیه شده است که روزانه دو تا سه گرم پودر مصرف کنند که این مقدار معادل 4 تا 6 قرص 500 میلی گرمی است. متناسب با شرایط سابقه مصرف اسپیرولینا، فرد می تواند میزان قرص را تا 8-12 عدد کپسول 500 میلی گرمی و ورزشکاران به 20 تا 30 عدد قرص افزایش دهند.

می توانید قرص و کپسول را با یک لیوان آب میل کنید یا پودر داخل کپسول را در سالاد، ماست یا آبمیوه مخلوط کرده و مصرف نمایید.

توجه داشته باشید که این قرص را می توان در هر ساعتی از شبانه روز مصرف کنید اما اگر آن را برای رژیم لاغری می خواهید مصرف کنید بهتر است آن را یک ساعت قبل از غذا جهت افزایش حجم و جذب و بهبود کارکرد دستگاه گوارش مصرف کنید. همچنین برای افزایش وزن و درمان سوء تغذیه بهتر است آن را یک ساعت بعد از غذا میل کنید. برای گرفتن نتیجه مطلوب، بهتر است قرص ها را در ساعات مشخصی از شبانه روز مصرف نمایید.

کپسول و قرص اسپیرولینا

نکات مهم در رابطه با مصرف قرص اسپیرولینا

قرص و کپسول جلبک اسپیرولینا بدون نسخه و به صورت آزاد در بازار به فروش می رسد. اما باید به خاطر داشته باشید که نباید خودسرانه و به میزان زیاد مصرف شود. زیرا همانطور که کمبود ویتامین ها در بدن می تواند مشکل ساز شود، اضافه بودن ویتامین ها هم می تواند مشکل ساز شود.

  • بانوان باردار و در دوران شیردهی بدون تجویز و مشورت با پزشک نباید از این مکمل ها استفاده کنند.
  • اگر از داروی خاصی مصرف می کنید حتما با پزشک خود درباره تداخلات دارویی آن مشورت کنید.
  • در صورت داشتن حساسیت دارویی یا غذایی بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگرچه می توان از این مکمل ها بدون نسخه پزشک استفاده کرد اما بهتر است تنها در صورت کمبود ویتامین ها و مواد معدنی از آن استفاده کنید.

کپسول و قرص اسپیرولینا

قرص یا کپسول جلبک اسپیرولینا برای ورزشکاران

بسیاری از افراد تنها برای پرورش اندام اقدام به مصرف مکمل ها می کنند. البته این کار باید در کنار انجام تمرینات ورزشی و داشتن یک رژیم غذایی مناسب صورت بگیرد تا بهترین نتیجه ممکن شود.

مکمل هایی که مقادیر بیشتری پروتئین دارند از مکمل های موردعلاقه ورزشکاران است. زیرا عضلات برای رشد به دریافت پروتئین به مقدار کافی نیاز دارند. این مکمل ها منبع غنی پروتئین است و می تواند برای عضله سازی ورزشکاران بسیار مفید باشد.

کپسول و قرص اسپیرولینا

نویسنده مقاله: علی مظفری

تاریخ: 1402/03/23

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *