مقالات دانشگاهی جلبک

بررسی فعالیت ضد میکروبی عصاره هیدروالکلی جلبک سبز کارا جمع آوری شده از تالاب های شهرستان ساری

علی النقی اکبری لالایی

دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیولوئژی گیاهی دانشگاه آزاد قائمشهر

hossein.akbari1372@yahoo.com

عباسعلی دهپور جویباری

گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد قائمشهر

dehpour@gmail.com

ساره رضایی

دانشجوی کارشناسی ارشدتکوین گیاهی دانشگاه پیام نور ساری

sarhrezaee@yahoo.com

حسن حامدی نسب

دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیولوژی گیاهی دانشگاه آزاد قائمشهر

hamedi.nima24@gmail.com

حسین حامدی نسب

دانشجوی کارشناسی ارشد بیوشیمی دانشگاه آزاد دامغان

nariman.0124@yahoo.com

الهام امیری

دانشجوی رشته میکروبیولوژی دانشگاه آزاد قائمشهر

Elham.amiri4564@gmail.com

محمدکیایی

کارشناسی ارشد تکوین گیاهی دانشگاه آزاد دامغان

km577332@gmail.com

زهرا عشقی

دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیولوئژی گیاهی دانشگاه آزاد قائمشهر

z4hra.eshghi@yahoo.com

 

چکیده

جلبک ها اولین زنجیره از هرم انرژی در اکوسیستم های آبی می باشند. جلبک ها از جنبه دارویی، غذایی و صنایع از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. جلبک های سبزدارای منابع غذایی مفید برای آبزیان وهمچنین دارای متابولیت های ثانویه دارای ارزش دارویی می باشد . جلبک های سبز، از مهم ترین و فراوان ترین جلبک ها در دریا و دریاچه های شور محسوب میشوند.

جلبک کارا از ماکروجلبک های سبز دارای رویشگاه غالب در مناطق سواحل جنوبی دریای خزر می باشد ظاهر این جلبک به گیاه دم اسب شبیه بوده وحتی امروزه ازاین جلبک به عنوان اجداد گیاهان خشکی زی مد نظرقرار می گیرد ، جهت بررسی اثرات ضد میکروبی عصاره هیدروالکلی این جلبک از باکتری های گرم مثبت باسیلوس سوبتلیس و استافیلوکوکوس اورئوس و باکتری های گرم منفی اشرشیاکلی و شیگلا و قارچ candida albicans در غلظتهای مختلف مورد سنجش قرار گرفته اند که بیشترین اثرات مهاری رشد مربوط به غلظت 20 mg/ml بر روی باکتری Staphylocusareus می باشد . بنابراین با توجه به نتایج فوق عصاره هیدروالکلی این جلبک می تواند به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی مورد نظر قرار گیرد .

واژه های کلیدی: عصاره ، ضد میکروبی، کارا

مقدمه

طب سنتی و طب جدید به عصاره های گیاهی توجه ویژه ای دارند، اکوسیستم دریایی بعلت وجود گیاهان آبزی و جلبک ها امروزه به عنوان منابع دارویی جهت درمان بیماریهای عفونی وسرطان مد نظر ذکر گردد.در طی دهه ی اخیر ، مواد بسیار زیادی از منابع دریایی بخصوص جلبک ها استخراج شده است که این مواد دارای اثرات بیولوژیکی می باشند که منابع سرشار از موادی که دارای فعالیت بیولوژیکی می باشد. برپایه گزارشات متعددی ، موادی که ا ز جلبک ها استخراج می شوند دارای فعالیت های بیولوژیکی از قبیل ضد میکروبی (Zabakh، 2012) ضد ویروسی ضد قارچی (2009،Alang) ضد آلرژیک، ضد انعقاد خون ، ضد سرطان ، آنتی اکسیدان (Govindan,2012) می باشد. چندین گزارش متعدد از استخراج مواد شیمیایی از جلبک ها وجود دارد که دارای اثرات بیولوژیکی می باشد که برخی از این مواد همچنین دارای اثرات دارویی نیز می باشند (nikta، 2011). دریای خزر محیط غنی جهت رشد انواع جلبک ها می باشد. در یک گزارش تا کنون بیش از 100 ماکروجلبکها از دریای خزر وجود دارد (Zabakh,2012). اثرات ضد میکروبی جلبک سبز کارا از منطقه فرح آباد واقع در شمال استان مازندران مورد بررسی قرار می گیرد.

 

جهت مطالعه و دانلود این مقاله اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *