جلبک اسپیرولینا, مقالات کافه سبز

روش نگهداری و مصرف جلبک اسپیرولینا

نگهداری و مصرف اسپیرولینا

جلبک اسپیرولینا از مقوی ترین و سالم ترین غذاها محسوب می شود. اگر قصد تهیه جلبک سبزآبی را دارید باید از روش نگهداری و مصرف جلبک اسپیرولینا نیز آگاهی کامل داشته باشید. در این مقاله به روش نگهداری و مصرف اسپیرولینا و نحوه مصرف آن ها برای افراد مختلف اشاره می کنیم. توجه داشته باشید که طرز مصرف جلبک کلرلا که یک جلبک سبز محسوب می شود با اسپیرولینا تفاوت دارد.

نگهداری و مصرف اسپیرولینا

میزان مصرف اسپیرولینا

جلبک دریایی اسپیرولینا یک جلبک کاملا طبیعی و بی خطر است و فواید زیادی برای سلامتی افراد دارد. این فواید زمانی به بدن می رسد که از روش های نگهداری و مصرف اسپیرولینا اطلاع داشته و طبق اصول مصرف کنیم. مصرف روزانه یک تا 5 گرم از این جلبک می تواند فواید زیادی بدون داشتن عوارض به همراه داشته باشد. این میزان مصرف روزانه می تواند برای کسانی که سابقه مصرف جلبک خوراکی دارند یا ورزشکاران در روزه به 10 گرم نیز برسد.

اسپیرولینا در شکل های مختلف همچون پودر خوراکی جلبک اسپیرولینا، ماسک جلبک، کرم جلبک، کپسول و قرص جلبک تولید می شود. شما می توانید هر کدام از آن ها را متناسب با نیاز خود استفاده کنید. مصرف مدوام و روزانه اسپیرولینا بهترین نتیجه را برای افراد دارد. خواص جلبک دریایی بر اثر مصرف روزانه عبارتند از:

پشتیبانی از سیستم عصبی

منبع پروتئین گیاهی با قابلیت جذب بسیار بالا

کنترل و تنظیم قندخون

کاهش وزن با استفاده از پودر لاغری اسپیرولینا

کاهش اشتها و کاهش اضافه وزن

منظم کردن فشارخون

کنترل کلسترول خون

تاثیر مثبت بر کم خونی و آنمی

نگهداری و مصرف اسپیرولینا

طرز مصرف پودر اسپیرولینا

اگر بار اول است که از اسپیرولینا استفاده می کنید ممکن است در ابتدا طعم آن برایتان ناخوشایند باشد. اما بعد از مدتی کوتاه به طعم آن عادت خواهید کرد. مزایای اسپیرولینا آنقدر زیاد است که ارزش آن را دارد که به طعم آن عادت کنید. البته اسپیرولینا آنقدر طعم بدی ندارد که نتوانید آن را مصرف کنید. فقط دارای طعمی متفاوت است که با مخلوط کردن با سایر موادغذایی می توان آن را استفاده کرد.

ساده ترین راهکار برای نگهداری و مصرف اسپیرولینا این است که آن را با مخلوط کرده و بنوشید. همچنین می توان آن را به بستنی خانگی اضافه کنید. باید بدانید که انجماد هیچ تاثیری بر مواد مغذی جلبک نمی گذارد. علاوه بر آن می توانید در تهیه سالادها وسس ها پودر اسپیرولینا را به آن اضافه کنید.

از روش های محبوب استفاده از پودر جلبک دریایی، اضافه کردن آن به انواع شیک است. می توان پودر جلبک را به شیک های شیرین اضافه و مخلوط کنید و آن را میل کنید. در این صورت اصلا طعمی به شیک نمی دهد، تنها ممکن است رنگ شیک را تغییر دهد.

کافه سبز

نکات مهم برای مصرف اسپیرولینا

اسپیرولینا نباید حرارت ببیند، بنابراین آن را نجوشانید و نپزید و حتی در مایکروویو نگذارید.

اگر اسپیرولینا را به غذا یا نوشیدنی ای اضافه می کنید حتما بلافاصله آن را مصرف کنید.

اسپیرولینای تازه مواد مغذی بیشتری دارد پس بهتر است از جلبک تازه استفاده کنید.

غذا و نوشیدنی هایی که به آن ها اسپیرولینا اضافه کرده اید در یخچال نگهداری کنید.

شما می توانید غذاهایی که به آن ها اسپیرولینا اضافه شده است را فریز کنید. فقط باید توجه داشته باشید که زمانی که یخ زدایی شد، خیلی زود آن را مصرف نمایید.

نگهداری و مصرف اسپیرولینا

طرز مصرف کپسول و قرص اسپیرولینا

برای کسانی که طعم پودر جلبک دریایی برایشان ناخوشایند است و نمی توانند از آن در هر شکلی استفاده کنند توصیه می شود از کپسول ها و قرص های جلبک استفاده شود. از قرص یا کپسول جلبک می توان برای موارد زیر استفاده کرد:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • افزایش متابولیم بدن و چربی سوزی و کاهش اشتها
  • پیشگیری و کمک به کم خونی
  • کمک به افراد مبتلا به دیابت
  • کمک به افراد مبتلا به سوء تغذیه
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش
  • تنظیم فشارخون
  • کاهش کلسترول بد خون

کافه سبز

بزرگسالان می توانند در روز 4 تا 6 قرص 500 میلی گرمی و کودکان هم می توانند از یک تا 3 عدد قرص در روز استفاده کنند. برای ورزشکاران این تعداد قرص می تواند تا 20 تا 30 عدد قرص افزایش پیدا کند. برای نگهداری از قرص جلبک نیازی به یخچال نیست و می توان به راحتی در دمای اتاق آن را نگهداری کرده و در مسافرت ها از آن استفاده کرد.

قرص ها و کپسول های جلبک را می توانید همراه با یک لیوان آب میل کنید. برای کودکان نیز می توان آن ها را در خورش ها، ماست، آبمیوه ها، شیر و غیره مخلوط کنید.

قرص جلبک را می توانید در هر ساعتی از شبانه روز مصرف کنید. اما اگر رژیم کاهش وزن دارید می توانید آن را یک ساعت قبل از غذا مصرف کنید. اگر هم برای افزایش وزن و درمان سوء تغذیه از آن استفاده می کنید باید یم ساعت بعد از غذا از آن استفاده کنید.

کافه سبز

 

روش مصرف ماسک جلبک

یکی از راه های نگهداری و مصرف اسپیرولینا تهیه کرم و ماسک از این جلبک است. از ماسک جلبک دریایی برای حفاظت از پوست در برابر آسیب های مختلف استفاده می شود. مهم ترین مزیت ماسک جلبک برای پوست، حفاظت از آن در برابر رادیکال های آزاد است. این ماسک می تواند پوست شما را سالم نگه دارد و همچنین از علائم پیری زودرس پوست پیشگیری کند.

ماسک ضد لک همچنین سرشار از کلروفیل است که به شما در کاهش لکه ها و تغییر رنگ پوست کمک خواهد کرد. ماسک های اسپیرولینا پوست شما را سم زدایی کرده و پوست را جوان تر می کند.

همچنین این ماسک ها خاصیت ضدالتهابی دارد و می تواند التهابات را کاهش دهد. از اینرو ماسک ضد جوش برای درمان آکنه ها بسیار مفید است.

اسپیرولینا همانطور که گفته شد برای پوست بسیار مفید است و برای انواع پوست می توان از آن استفاده کرد. شما علاوه بر تهیه ماسک های آماده موجود می توانید با استفاده از پودر اسپیرولینا خودتان ماسک تهیه کنید. در زیر طرز تهیه پرکاربردترین ماسک های جلبک آورده شده است.

کافه سبز

طرز تهیه ماسک صورت برای آکنه

یک قاشق چای خوری اسپیرولینا را همراه با یک قاشق چای خوری خاک رس کائولن ترکیب کنید. سپس دو قاشق چای خوری چای بابونه ولرم و یک قطه روغن درخت چای را اضافه کنید. تمام مواد را به خوبی باهم مخلوط کنید. سپس صورت خود را بشویید و ماسک را روی صورت خود قرار دهید. بعد از 10 تا 15 دقیقه صورت را به خوبی بشویید و از یک مرطوب کننده استفاده کنید. از این ماسک می توانید هفته ای یکبار استفاده کنید.

کافه سبز

طرز تهیه ماسک آبرسان صورت

این ماسک می تواند رطوبت پوست را فراهم کند و برای پوست های کم آب بسیار مفید است. بعد از مخلوط کردن کامل ماسک را می توانید روی پوست قرار دهید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه روی پوست بماند. درحالی که پوست هنوز مرطوب است خوب بشویید و سپس از مرطوب کننده استفاده کنید.

کافه سبز

 

نکته های مهم استفاده از کرم و ماسک جلبک

  • قبل از مصرف کرم و ماسک صورت حتما دستان خود را به خوبی بشویید.
  • برای تاثیر بهتر توصیه می شود از ماسک ها بعد از حمام استفاده شود.
  • افراد نوجوان هفته ای یکبار، افراد میانسال دارای پوست چرب هفته ای سه بار و افراد میانسال با پوست خشک هفته ای دوبار و افراد مسن روز در میان می توانند از ماسک جلبک استفاده کنند.
  • ماسک و کرم اسپیرولینا را دور از رطوبت و در محیطی سرد نگهداری کنید.
  • اگر در ترکیبات کرم و ماسک از مواد نگهدارنده استفاده نمی شود آن را در یخچال نگهداری کنید.

کافه سبز

نویسنده مقاله: علی مظفری

تاریخ: 1402/04/17

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *