بیماری های مو, مراقبت از مو

ماسک موی خانگی برای جلوگیری از ریزش مو

ماسک موی خانگی برای جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو یک مشکل رایج در میان بسیاری از خانم‌ها و آقایان است. شما می‌توانید از ماسک موی خانگی برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کنید. ما در این مقاله قصد داریم چند ماسک موی خانگی برای جلوگیری از ریزش مو را معرفی کنیم.

مو به علت ساختار ضعیفی که دارد بسیار شکننده بوده و به علت تاثیر عوامل محیطی دچار آسیب دیدگی می شود که پس از آسیب دیدگی قدرت ترمیم ندارد ، به همین علت مراقبت از مو بسیار مهم است.

بهترین کرم لایه بردار و روشن کننده خارجی

پوست سر ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تار مو دارد که روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار از آنها در مرحله‌ی استراحت مو می‌ریزند. البته جای نگرانی نیست، چون این ریزش مو طبیعی است و حتما هنگام دوش گرفتن و برس زدن مو، شاهد آن بوده‌اید. مشکل زمانی آغاز می‌شود که موهای ریخته شده، بیشتر از موهای رویش یافته باشد و فرد کاهش حجم موهایش را حس کند.

تعریف ریزش مو :

ریزش مو به حالتی می گویند که به صورت غیرطبیعی و بیشتر از حد نرمال موها بریزد و موی جایگزین آن رشد نکند. در حقیقت تعادل بین ریزش موی سر و رویش مجدد به هم خورده و از تعداد موهای موجود روی سر به تدریج کاسته می شود، در نتیجه حالت بی مویی یا طاسی بعد از مدتی بروز می کند.

از دیگر علل ریزش مو:
  • کم خونی
  • پرکاری و کم کاری غده تیروئید
  • رژیم های غلط و غیر علمی و سریع لاغری
  • زایمان و شیردهی
  • بیهوشی های عمومی و جراحی های وسیع
  • اختلالات تغذیه ای و کمبود بعضی ویتامن ها
  • آلرژیهای ناحیه پوست سر
  • سینوزیت ناحیه پیشانی و صورت
  • مصرف بعضی از داروها
  • عدم رعایت بهداشت
  •  بیماری های پوستی ناحیه پوست سر مانند، پسوریازیس، لوپوس و …
 چند ماسک موی خانگی برای جلوگیری از ریزش مو :

ماسک موی تخم‌مرغ و روغن زیتون :

اولین ماسک موی بسیار مؤثری که می‌خواهیم به شما آموزش دهیم، ماسک تخم‌مرغ است. تخم‌مرغ سرشار از پروتئین و ویتامین‌های B است. این مواد مغذی برای حفظ سلامت مو مفید هستند. آن‌ها برای انواع مو مفید هستند و مو را تغذیه می‌کنند. این ماسک جزء مؤثرترین ماسک‌های مو برای رشد مو است. فواید این ماسک به شرح زیر هستند؛

  • سرشار از پروتئین و اسیدهای آمینه است که مو را تغذیه می‌کنند.
  • مو را درخشان می‌کند.
  • ریزش مو را کاهش می‌دهد.
  • رشد مو را تقویت می‌کند.


پودر خوراکی جلبک دریایی

طرز تهیه :

یک عدد را داخل یک کاسه‌ی متوسط بشکنید و آن را بزنید. یک فنجان شیر، دو قاشق غذاخوری آب‌لیمو و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را به کاسه اضافه کنید و همه‌ی مواد را به‌خوبی با هم مخلوط کنید و ماسک را روی کف سرتان بمالید. سرتان را با یک روسری یا کلاه حمام بپوشانید و اجازه دهید ماسک به مدت ۲۰ دقیقه روی سرتان بماند. سپس سرتان را با آب سرد بشویید.

همچنین :

این ماسک را با تخم‌مرغ هم می‌توانید درست کنید. تهیه‌ی این ماسک خیلی آسان است و فقط به یک ماده‌ی اولیه (یعنی تخم‌مرغ) نیاز دارد. در ادامه طرز تهیه‌ی ماسک تخم‌مرغ را به شما می‌گوییم.

  1. یک یا چند تخم‌مرغ‌ را بزنید تا زرده و سفیده کاملا ترکیب شوند.
  2. ماسک را روی موها و کف سرتان ماساژ دهید.
  3. اجازه دهید ماسک به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند. سپس موها و کف سرتان را با آب ولرم بشویید.

 ماسک مو زرده تخم مرغ و چای سبز :

خواص :

زرده تخم مرغ دارای پروتیین ها و ویتامین های زیادی که به رشد فولیکول های مو کمک بسیاری میکند ویتامین A برای جلوگیری از شوره سر، ویتامین B برای اکسیژن رسانی بهتر، ویتامین E گردش خون، ویتامین D برای رشد بهتر مو ها و چای سبز آنتی اکسیدان قوی و محرکی برای رشد مو ها هستند.

طرز تهیه :

برای تهیه این ماسک باید دو قاشق چای سبز دم کرده را با یک زرده تخم مرغ مخلوط کنید و هم بزنید تا کف کند و سپس این ماسک را بر روی موهای خود که از قبل تمیز شده اند، قرار دهید و بگذارید سه دقیقه بر روی موهایتان بماند، بهتر است در هنگام استفاده از این ماسک یک کلاه حمام نم دار بپوشید تا ماسک بر روی موهایتان خشک نشود و تاثیر بیشتری داشته باشد می توانید در هفته دو الی سه بار از این ماسک مو استفاده کنید.

بخاطر خواص بسیار زیاد تخم مرغ از این ماده بسیار مقوی در ماسک تخم مرغ برای سلامت پوست استفاده های بسیاری میشود.

 

ماسک مو جلبک :

بسیاری از گیاهان هستند که برای رشد وجلوگیری از ریزش و تقویت مو مفید هستند. که این گیاهان شامل :

ماسک مو جبلک اسپیرولینا مملو از پروتئین ها ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، اسیدهای چرب و آمینه مفید برای پوست و مو است. سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است که همه آنها معمولاً برای رشد مو و درمان مشکلات مو مانند کم پشتی و طاسی استفاده می شود و به همین دلیل است که اسپیرولینا اغلب به عنوان ماده اصلی در محصولات طبیعی جلوگیری از ریزش مو استفاده می شود.

قرار دادن یک محصول اسپیرولینا مانند روغن ، نرم کننده یا شامپو بر روی پوست سر ، به رشد مجدد موها کمک می کند.همچنین برای کاهش سرعت ریزش مو بسیار مناسب است.

گیاهان موجود در ماسک مو جلبک : سدر ، مورد ، حنا ، دم اسب و غیره در ماسک مو وجود دارد.

ماسک مو جلبک را با روغن نارگیل، روغن ارگان و تخم مرغ متناسب با حجم مو مخلوط کنید و به کف سر بمالید. و بعد از 45 دقیقه بشویید.

ماسک موی ماست :

این ماسک مو برای جلوگیری از ریزش مو عالی است. یک مطالعه نشان داد که ماست می‌تواند به محافظت از انتهای مو و کاهش آسیب‌دیدگی مو و کچلی کمک کند. این مطالعه همچنین به این نتیجه رسید که ماست، رنگ مو را بهبود می‌بخشد و به‌عنوان یک نرم‌کننده عمل می‌کند. یک مطالعه‌ی دیگر نشان داد که ماست مو را درخشان می‌کند. از جمله خواص ماسک مو ماست می‌توانیم به نکات زیر اشاره کنیم؛

  • مو را مرطوب و تغذیه می‌کند.
  • استحکام مو را افزایش و شکنندگی آن را کاهش می‌دهد.

طرز تهیه :

یک فنجان ماست، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق غذاخوری عسل را با یکدیگر مخلوط کنید. مخلوط را روی ریشه‌ها تا نوک‌ مو بزنید. اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بماند. سپس آن را با آب سرد بشویید.

ماسک موی روغن کرچک :

روغن کرچک غنی از پروتئین‌ها است و می‌تواند به کاهش موخوره، آسیب‌دیدگی مو و شوره کمک کند.

روغن کرچک غنی از پروتئین‌ها است. یک مطالعه نشان داد که روغن کرچک می‌تواند به کاهش موخوره، آسیب‌دیدگی مو و شوره کمک کند. شواهد ادعا می‌کنند که روغن کرچک، ضخامت و طول مو را هم افزایش می‌دهد؛ هرچند تحقیقات کافی برای ادعای این موضوع وجود ندارد. خواص ماسک مو روغن کرچک به شرح زیر است؛

  • وز مو را کاهش می‌دهد.
  • رشد مو را تحریک می‌کند.
  • از سفید شدن مو جلوگیری می‌کند.

طرز تهیه :

دو قاشق غذاخوری روغن کرچک و یک عدد تخم‌مرغ را در یک کاسه با هم مخلوط کنید و مخلوط به دست آمده را روی کف سر و موهایتان بمالید. اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه بماند. سپس آن را با آب یخ بشویید.

ماسک سیب‌زمینی برای جلوگیری از ریزش مو :

یکی از ماسک موی خانگی برای جلوگیری از ریزش مو ماسک سیب زمینی است. می‌توانید ۳ عدد سیب‌زمینی متوسط را با زرده تخم‌مرغ و یک قاشق چایی‌خوری عسل در یک کاسه باهم مخلوط کنید و به مدت ۹۰ دقیقه بر روی سر خود قرار دهید و سپس موهای خود را با آب و شامپو بشویید.

جلبک‌ دریایی سبز در قسمت‌ های کم‌عمق و نوع قهوه‌ای در آب‌های عمیق وجود دارد. جلبک دریایی خواص زیادی برای سلامتی دارد، زیرا حاوی مواد مغذی است.

جلبک‌ خواراکی دارای مواد معدنی ضروری مانند منیزیم، کلسیم، مس، پتاسیم، روی، ید و آهن است. همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی و ویتامین‌های E، C، A و ویتامین‌های گروه B است. این گیاه دریایی چربی بسیار کمی دارد و منبع خوبی برای اسیدهای چرب امگا سه و اسید آمینه‌های ضروری بدن است. جلبک دریایی سرشار از فیبرهای رژیمی نیز است.

کرم جلبک

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که پودر جلبک‌ دریایی خوراکی اثر ضدچاقی دارند و برای کاهش وزن و لاغری مفید هستند. به طوری که ترکیب فوکوکسانین موجود در آن‌ها به کاهش میزان تجمع چربی‌ها و کاهش وزن کمک می‌کند. بنابراین از جلبک دریایی در تولید قرص‌ های رژیم غذایی استفاده می‌شود. جلبک دریایی علاوه بر اثر ضدچاقی، خواص دیگری مانند مقابله با سرطان، تقویت چشم‌ها و بهبود هضم غذا را نیز دارد.

برای مراقبت بیشتر از مو، می‌توانید ویدئوی های مربوط به تقویت مو را در اینستاگرام و آپارات مشاهده نمایید.

نویسنده مقاله : علی مظفری

تاریخ ویرایش: 1402/04/29

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *