جلبک اسپیرولینا, مقالات کافه سبز

جلبک اسپیرولینا و فشار خون

اسپیرولینا برای فشارخون

جلبک اسپیرولینا برای فشارخون

اسپیرولینا یک جلبک سبز آبی است که به طور طبیعی در دریاچه های آب شور و اقیانوس ها رشد می کند و سرشار از پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی، کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان ها است که می تواند به محافظت از سلول ها در برابر آسیب کمک کند. از اسپیرولینا برای فشارخون  و دیگر امراض به صورت قرص جلبک و پودر خوراکی استفاده می شود.

محققان هنوز در حال بررسی مزایای سلامتی جلبک اسپیرولینا هستند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این ماده می‌تواند به شرایطی مانند فشار خون بالا و کلسترول بالا کمک کند. جلبک کلرلا یا جلبک سبز نیز برای کاهش فشارخون مناسب است اما روش استفاده از آن با اسپیرولینا متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فواید سلامتی اسپیرولینا برای فشارخون در ادامه مطلب همراه ما باشید.

اسپیرولینا برای فشارخون

فشار خون بالا

فشار خون به میزان کاری اطلاق می شود که قلب باید انجام دهد تا خون را از طریق شریان ها به منظور رساندن اکسیژن و مواد مغذی ضروری به تمام قسمت های بدن انجام دهد.

همه افراد فشار خون دارند و با دو عدد اندازه گیری می شود. یک عدد نیرویی را که قلب شما خون را در اطراف بدن پمپاژ می کند را ثبت می کند. این بالاترین سطحی است که فشار خون شما به آن می رسد و فشار سیستولیک نامیده می شود. عدد دوم به پایین‌ ترین فشار اشاره دارد و اندازه‌ گیری آن هنگام شل شدن قلب بین ضربان ‌ها انجام می‌ شود. این فشار دیاستولیک نامیده می شود.

کافه سبز

فشار خون زیر 120/80 میلی ‌متر جیوه بهینه در نظر گرفته می ‌شود که در آن 120 فشار سیستولیک بالاتر و 80 فشار پایین یا دیاستولیک است.

فشارخون بالا می تواند بسیار خطرناک باشد. گاهی اوقات می تواند به چشم، کلیه ها، مغز، دستگاه تنفسی، قلب و دستگاه اسکلتی آسیب بزند. اما مشکل اصلی و اورژانسی زمانی اتفاق می افتد که فشارخون به بالای 18 می رسد. در این حالت باید خیلی سریع به اورژانس مراجعه کنید. به طور کلی باید از بالارفتن فشارخون در هر مرحله ای جلوگیری کرده تا مشکلات جدی تر برای شما پیش نیاید.

کافه سبز

چه عواملی سبب بالارفتن فشارخون می شود؟

در بیشتر موارد، دلیل خاصی برای فشار خون بالا وجود ندارد، اما بیشتر افراد به دلیل رژیم غذایی، سبک زندگی یا شرایط پزشکی خود به آن مبتلا می شوند.

  • سن: خطر ابتلا به فشار خون بالا با افزایش سن افزایش می یابد.
  • نژاد: فشار خون بالا به ویژه در میان سیاه پوستان رایج است. در افراد سیاه پوست در سنین پایین تر از افراد سفید پوست ایجاد می شود.
  • سابقه خانوادگی: اگر والدین یا خواهر و برادری به این بیماری مبتلا هستند، احتمال ابتلا به فشار خون بالا بیشتر است.
  • چاقی یا اضافه وزن: اضافه وزن باعث تغییراتی در رگ های خونی، کلیه ها و سایر قسمت های بدن می شود. این تغییرات اغلب باعث افزایش فشار خون می شود.
  • عدم ورزش: افزایش وزن خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می دهد. افرادی که غیر فعال هستند نیز ضربان قلب بالاتری دارند.

کافه سبز

  • استعمال دخانیات: استعمال دخانیات به دیواره رگ های خونی آسیب می رساند و روند سخت شدن رگ ها را سرعت می بخشد.
  • سطوح پایین پتاسیم: پتاسیم به تعادل میزان نمک در سلول های بدن کمک می کند. تعادل مناسب پتاسیم برای سلامت قلب مهم است.
  • نوشیدن بیش از حد الکل: مصرف الکل با افزایش فشار خون به ویژه در مردان مرتبط است.
  • استرس: سطوح بالای استرس می تواند منجر به افزایش موقت فشار خون شود.
  • بارداری: گاهی اوقات بارداری باعث افزایش فشار خون می شود.
  • رژیم غذایی: افرادی که در مناطق محروم زندگی می کنند نیز در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند. تغییر در رژیم غذایی و افزایش سطح فعالیت می تواند به بهبود فشار خون شما کمک می کند.

کافه سبز

علائم فشار خون بالا

فشار خون بالا به ندرت علائم قابل توجهی دارد. موارد زیر می تواند علائم فشار خون بالا باشد:

  • تاری دید
  • خونریزی بینی
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه
  • سردرد

بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا احساس خوبی دارند. اما حتی اگر احساس خوبی دارید، باز هم باید فشار خون خود را به طور مرتب چک کنید. اگر یک فرد بالغ سالم بالای 40 سال هستید، توصیه می شود حداقل هر 3 ماه یک بار آن را بررسی کنید. اما اگر در معرض خطر افزایش فشار خون هستید، باید آن را به دفعات بیشتر بررسی کنید.

اسپیرولینا برای فشارخون

تاثیر اسپیرولینا برای فشارخون

افراد مبتلا به فشار خون بالا در معرض خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی و سکته هستند. حفظ فشار خون سالم یک هدف مهم برای بسیاری از افراد است و این امر اغلب با استفاده از داروهای تجویزی به دست می آید. با این حال طبق تحقیقات نشان داده شده که مصرف اسپیرولینا برای فشارخون می تواند مفید باشد. مصرف جلبک دریایی ممکن است نیاز به داروهای تجویزی فشار خون را کاهش دهد یا دوز لازم را کاهش دهد.

شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد مصرف پودر خوراکی جلبک اسپیرولینا برای فشارخون می تواند به تنظیم فشار خون و مدیریت فشار خون کمک کند. یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به فشار خون بالا مورد بررسی قرار گرفت و دریافت که افرادی که روزانه 4.5 گرم اسپیرولینا به مدت شش هفته مصرف کردند، فشارخون آن ها کاهش پیدا کرده است. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف 2 گرم اسپیرولینا به مدت دوازده هفته، فشار خون سیستولیک را تا 7 میلی‌ متر جیوه و فشار خون دیاستولیک را تا 6 میلی‌ متر جیوه کاهش داد. تحقیقات نشان می دهد که جلبک دریایی خوراکی با افزایش آزادسازی اکسید نیتروژن باعث باز شدن رگ های خونی می شود که منجر به کاهش فشار خون می شود.

کافه سبز

سایر خواص جلبک دریایی اسپیرولینا

سرشار از مواد مغذی

اسپیرولینا یک غذای پر از مواد مغذی است که حاوی انواع شگفت انگیزی از ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، کوآنزیم ها و آنتی اکسیدان ها است. این منبع خوبی از پروتئین است و اسیدهای آمینه ضروری را فراهم می کند. جلبک خوراکی حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان مانند بتاکاروتن و ویتامین E و مواد معدنی مانند منیزیم، روی، مس، سلنیوم و آهن است. اسپیرولینا همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 است.

محافظت در برابر سرطان

اسپیرولینا می تواند از بدن در برابر بیماری هایی همچون سرطان محافظت کند. یک بررسی سیستماتیک در سال 2021 نشان داد که سیانوباکتری های سبزآبی مانند اسپیرولینا به عنوان عوامل ضد سرطان در بدن عمل می کنند. به عبارت دیگر، اسپیرولینا می تواند توانایی کند کردن یا توقف رشد سلول های سرطانی را داشته باشد.

مواد موجود در این جلبک دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد متاستاتیک (سرطان‌ زا) هستند. همچنین نشانه‌ هایی وجود دارد که نشان می ‌دهد جلبک‌ های سبز آبی می‌ توانند به خوبی با سایر داروهای ضد سرطان کار کنند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که این تحقیق به این معنا نیست که با مصرف مکمل‌ های اسپیرولینا سرطان را به طور کامل متوقف یا از آن پیشگیری می‌کند.

اسپیرولینا برای فشارخون

سرشار از آنتی اکسیدان

اسپیرولینا یک آنتی اکسیدان قوی است که دارای خواص ضد التهابی و تقویت کننده سیستم ایمنی است. مصرف پودر جلبک دریایی کارایی سیستم ایمنی بدن شما را افزایش می دهد و به طور بالقوه سلول های کشنده طبیعی شما را تحریک می کند (نوعی از گلبول های سفید خون که سلول های عفونی یا سرطانی را از بین می برد). علاوه بر این، اسپیرولینا می تواند سلامت روده شما را بهبود بخشد.

کلسترول را کاهش می دهد

مصرف مکمل اسپیرولینا می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد و به سلامت متابولیک کلی کمک کند. یک مطالعه در سال 2013 روی افرادی که سطح کلسترول آنها به تازگی افزایش یافته بود، مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه نشان داد که مصرف روزانه 1 گرم اسپیرولینا به مدت سه ماه باعث کاهش سطح تری گلیسیرید و کاهش سطح کلسترول تام شد.

کافه سبز

نقش اسپیرولینا در سلامت قلب

بیماری قلبی عروقی (قلبی) یکی از علل اصلی مرگ و میر است و عوامل خطر برای آن عبارتند از افزایش فشار خون و سطح کلسترول. علاوه بر این، ایجاد پلاک‌ های آترواسکلروز (رسوب چربی) در داخل شریان ‌ها، شما را در معرض خطر حملات قلبی و سکته قرار می ‌دهد. اسپیرولینا با کاهش آسیب اکسیداتیو از طریق اثرات آنتی اکسیدانی خود، افزایش آرامش عروق خونی از طریق انتشار اکسید نیتروژن و کاهش کلسترول، می تواند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.

حفظ سلامت پوست

از جلبک اسپیرولینا محصولاتی همچون کرم و ماسک جلبک تهیه می شود. ماسک جلبک دریایی می تواند به جوانسازی و روشن کردن پوست صورت بسیار کمک کند. همچنین برای برطرف کردن مشکلاتی همچون لک و جوش می توان از ماسک ضد جوش و ماسک ضد لک استفاده کرد.

کاهش وزن

اضافه وزن می تواند مشکلات جدی همچون دیابت، فشارخون بالا و سایر بیماری ها را به همراه داشته باشد. با مصرف پودر لاغری جلبک می توان وزن را کاهش داد.

کافه سبز

نویسنده مقاله: علی مظفری

تاریخ: 1402/04/27

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *