جلبک اسپیرولینا, مقالات کافه سبز

5 عنصر غذایی مهم در جلبک اسپیرولینا

عناصر غذایی اسپیرولینا

جلبک اسپیرولینا

اگر قصد تهیه و مصرف جلبک اسپیرولینا را دارید، باید بدانید در مسیر درستی قرار دارید. یکی از موادغذایی پرخاصیت که اخیرا نیز توجه زیادی را به خود جلب کرده است جلبک اسپیرولینا یا جلبک سبز آبی می باشد که عناصر غذایی اسپیرولینا افراد را حیرت زده می کند.

اسپیرولینا از قدیمی ترین گیاهان روی زمین محسوب می شود. از این جلبک از سال های بسیار دور به عنوان یک ماده ی غذایی استفاده می شده است. امروزه نیز از این جلبک خوراکی به عنوان یک مکمل غذایی در ماموریت های فضایی برای فضانوردان ناسا مورد استفاده قرار می گیرد.

عناصر غذایی اسپیرولینا

5 عنصر غذایی مهم در جلبک اسپیرولینا

جلبک اسپیرولینا دارای عناصر زیادی است که در اینجا به مهم ترین عناصر غذایی اسپیرولینا که برای سلامتی افراد ضروری هستند اشاره می کنیم.

ظرفیت آنتی اکسیدانی

همانطور که می دانید آسیب های اکسیداتیو بسیار مضر هستند و می توانند به سلول های بدن و DNA آسیب می رساند. همچنین سبب التهاب های مزمن و ایجاد سرطان شود. اسپیرولینا منبعی سرشار از آنتی اکسیدان ها و ضدالتهاب ها است که می تواند از بدن در برابر آسیب های اکسیداتیو محافظت کند.

اسپیرولینا باعث افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی می شود. دریافت آنتی اکسیدان از غذاها می تواند به کاهش برخی از التهابات در بدن ما کمک کند. برای تقویت آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی خود، سعی کنید از غذاهای غنی از مواد مغذی مختلفی استفاده کنید. غلات کامل، میوه ها و سبزیجات به افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن و کاهش التهاب کمک می کنند.

کافه سبز

فشار خون

در تحقیقات انجام شده تاثیر مثبت جلبک اسپیرولینا بر فشارخون مشاهده شده است. در مطالعه اخیر محققان درصدد بودند تا جزئیات بیشتری را در این رابطه کشف کنند. نتایج این پژوهش نشان داد که اسپیرولینا از طریق اکسید نیتریک (NO) سبب انبساط شریان‌ ها می ‌شود و NO در حفظ فشارخون در محدوده طبیعی نقش دارد.

در بسیاری از بیماران مبتلا به فشارخون بالا عملکرد NO مختل شده است. تحقیقات بیشتر نشان داد پپتیدی به نام SP6 در اسپیرولینا وجود دارد که سبب افزایش NO و در نتیجه کاهش فشارخون می ‌شود.

برای تائید نتایج حاصل از مطالعه فوق باید تحقیقات بیشتری انجام شود. اگر این یافته‌ ها تائید شوند می ‌توان از اسپیرولینا در کنار سایر داروها به منظور کاهش فشارخون استفاده کرد. در حال حاضر توصیه می شود بیماران مبتلا به فشارخون بالا بدون مشورت با پزشک از مصرف هر نوع مکمل یه صورت خودسرانه و یا قطع داروهای خود خودداری کنند.

کافه سبز

کنترل قند خون

با گذشت زمان، افزایش قند خون بدون کنترل می تواند منجر به آسیب به بدن شما شود. بدترین حالت، در شرایط خاصی مانند دیابت، می ‌تواند شبیه به برداشتن قسمت ‌هایی از بدن (قطع عضو)، حملات قلبی، نارسایی کلیه یا سکته مغزی باشد که می ‌تواند منجر به فلج قسمت‌ هایی از بدن شما شود.

طبق تحقیقات انجام شده جلبک اسپیرولینا می تواند برای افراد مبتلا به قندخون بالا مخصوصا افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد. زیرا اسپیرولینا می تواند به کنترل قندخون کمک کند. طبق یک تحقیقات که مردم از یک تا هشت گرم اسپیرولینا در روز مصرف می کردند، سطح قند خون و انسولین در آن ها به طور چشمگیری کاهش یافت.

این مطالعه نشان می دهد که مصرف مکمل های حاوی اسپیرولینا همچون پودر خوراکی جلبک اسپیرولینا یا قرص جلبک می تواند غلظت گلوکز خون ناشتا را کاهش داده و سطح هموگلوبین گلیکوزیله را در مقایسه با زمانی که بیماران، دارو مصرف می کنند، کاهش دهد.

کافه سبز

سطح کلسترول

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در جهان است. بسیاری از عوامل خطرزا با افزایش خطر بیماری قلبی در ارتباط هستند. یکی از عواملی که بر بیماری های قلبی بسیار تاثیرگذار است، چربی خون می باشد. اسپیرولینا می‌تواند کلسترول تام خون، کلسترول مضر  (LDL)و تری گلیسیرید را کاهش داده، در حالی که کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد.

مطالعه ای در افراد مبتلا به کلسترول بالا انجام شد که مشخص کرد مصرف روزانه 1 گرم اسپیرولینا باعث کاهش 16.3٪ تری گلیسیرید و 10.1٪  کلسترول بد شده است. چند مطالعه دیگر برای اثرات مطلوب تر انجام شده که نتیجه مصرف مقدار 4 گرم اسپیرولینا و بیشتر در روز بوده است.

عناصر غذایی اسپیرولینا

حفظ سلامت پوست و مو

جلبک اسپیرولینا دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است و می تواند مزایای زیادی برای سلامتی افراد به همراه داشته باشد. این جلبک سرشار از پروتئین، ویتامین ها، اسیدهای چرب ضروری و مواد معدنی برای حفظ سلامت پوست و مو است.

همانطور که قبلا هم اشاره شد، اسپیرولینا یک جلبک به رنگ سبزآبی است که می توان آن را به صورت پودر و قرص استفاده کرد. همچنین می توان از آن محصولاتی همچون کرم جلبک یا ماسک جلبک نیز تهیه کرد.

کافه سبز

بسیاری از افرادی که از کم پشتی مو یا طاسی رنج می برند به دنیال یک محصول مطمئن و ارگانیک برای رشد مجدد موهای خود هستند. اسپیرولینا می تواند به این دسته از افراد کمک زیادی کند. شما برای این کار می توانید از جلبک دریایی خوراکی به عنوان مکمل برای رشد موها استفاده کنید. زیرا اسپیرولینا سرشار از بتاکاروتن و ویتامین Aاست و این موارد می تواند به رشد موها و درمان مشکلات کم پشتی و طاسی کمک زیادی کند. به همین دلیل از اسپیرولینا در محصولات جلوگیری از ریزش مو به عنوان ماده اصلی استفاده می شود.

کافه سبز

اسپیرولینا همچنین دارای ویتامین E، تیروزین و سلنیوم است که دارای اثرات ضدپیری هستند. آنتی اکسیدان های موجود در تیروزین می تواند رادیکال های آزاد را از بین ببرد و از پیری زودرس پوست جلوگیری کند. اسپیرولینا همچنین به حفظ رطوبت پوست که کلید اصلی حفظ ظاهر پوست نرم و مرطوب است کمک می کند. برخی از مزایای استفاده از ماسک جلبک دریایی برای پوست عبارتند از:

  • کاهش حلقه های سیاه دور چشم
  • کاهش لک های پوست با استفاده از ماسک ضد لک
  • حفظ رطوبت پوست
  • مبارزی با پیری پوست
  • مبارزه با آکنه با استفاده ماسک ضد جوش
  • روشنایی پوست

کافه سبز

عوارض اسپیرولینا

با استفاده زیاد و بیشتر از مقدار توصیه شده از اسپیرولینا نه تنها از عناصر غذایی اسپیرولینا بهرمند نمی شوید، بلکه می تواند عوارض جدی برای سلامتی به همراه داشته باشد. افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند نباید از اسپیرولینا استفاده کنند. زیرا اسپیرولینا خود سبب رقیق شدن خون می شود.

بهتر است در صورت استفاده از هر دارویی قبل از مصرف مکمل های اسپیرولینا درباره تداخل دارویی با پزشک خود مشورت کنید. همچنین برای میزان مصرف آن از یک متخصص تغذیه مشورت بگیرید. همچنین طرز استفاده از جلبک کلرلا که یک جلبک سبز محسوب می شود متفاوت از اسپیرولینا است. بنابراین مرافب باشید که به دلیل تشابه ظاهری آن ها را باهم اشتباه نگیرید.

مصرف اسپیرولینا برای افراد نام برده شده در زیر ممنوع است. یا اینکه در صور مصرف باید در میزان مصرف آن بسیار احتیاط کنند. این افراد شامل:

  • بانوان باردار و شیرده
  • کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  • افرادی که از داروهای دیابت استفاده می کنند
  • کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • افراد دارای اختلال خونی
  • کسانی که به غذاهای دریایی حساسیت دارند
  • افرادی که تحمل مصرف ید ندارند.

عناصر غذایی اسپیرولینا

طرز مصرف اسپیرولینا

اگر به دنبال اضافه کردن اسپیرولینا به زندگی خود هستید، می توانید به راحتی این کار را انجام دهید. با وجود تمام خواص جلبک دریایی، توصیه می شود بیش از 10 گرم اسپیرولینا در روز مصرف نکنید. این مقدار کمی بیشتر از دو قاشق چایخوری است.

افرادی که سابقه مصرف اسپیرولینا را دارند یا ورزشکاران می توانند یا کسانی که سابقه مصرف جلبک دریایی را دارند می توانند به میزان بیشتری از اسپیرولینا استفاده کنند.

کسانی که می خواهند از پودر لاغری جلبک برای کاهش وزن استفاده کنند باید نیم ساعت قبل از غذا آن را میل کنند.

پودر جلبک دریایی را می توانید به اسموتی مورد علاقه خود اضافه کنید یا سعی کنید آن را در ماست، سس یا پستو بپاشید. برخی از افراد از طعم اسپیرولینا، حتی در مقادیر کم، خوششان نمی آید. هرچند بهتر است طعم آن را برای بهره مند شدن از عناصر غذایی اسپیرولینا تحمل کنند چون بعد از مدتی برایشان طبیعی می شود. اما اگر نمی توانید آن را به صورت پودر شده مصرف کنید می توانید از قرک یا کپسول جلبک استفاده نمایید.

کافه سبز

نویسنده مقاله: علی مظفری

تاریخ: 1402/04/24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *